آبله‌مرغان: درمان، علت و علائم

آبله‌مرغان یک بیماری مسری است که باعث بروز خارش پوستی و ایجاد دانه یا جوش‌های پوستی در سرتاسر بدن می‌شود. آبله مرغان می‌تواند برای برخی بیماران مشکل ایجاد کند از جمله: زنان باردار، کودکان تازه متولد شده، نوجوانان، بزرگسالان و افرادی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف است و به خوبی نمی‌تواند با عفونت مبارزه کند.حتی در بعضی موقع با فعال شدن مجدد ویروس آبله، بیماری زونا به وجود می آید. معمولا برای کودکان سالم و سلامت، ابله مرغان مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما در صورتی که کودکی به آبله‌مرغان دچار شود باید در خانه بماند و به مدرسه نرود و احتمال آن هست که شما نیز باید کار خود را موقتا ترک کنید تا از کودک خود مراقبت کنید.

در کلینیک صدف، کودکان و خانواده‌هایشان برای ما در اولویت هستند. مراقبت کردن از یک کودک بیمار با مراقبت از افراد بزرگسال بسیار متفاوت است. هدف ما، بهبود زندگی شما و کودکان شماست و به همین خاطر ما بیشترین همدردی و دلسوزی را در قبال مراجعه کنندگان خود داریم. ما در تمامی ‌مراحل درمان آبله‌مرغان و مراقبت از کودک شما، با شما و در کنار شما هستیم.

علت بروز آبله‌مرغان چیست و چگونه بیماری سرایت می‌کند؟

آبله‌مرغان بر اثر انتقال ویروسی به نام واریسلا زوستر ایجاد می‌شود. این ویروس می‌تواند به راحتی به افراد دیگر سرایت کند. شما ممکن است بر اثر قرار گرفتن در معرض عطسه یا سرفه‌ی فرد مبتلا یا خوردن غذا یا نوشیدنی مشترک با او، به بیماری مبتلا شوید. همچنین در صورتی که جوش‌ها یا دانه‌های روی پوست مرطوب باشد و شما به این مایع تماس داشته باشید، بیماری به شما منتقل می‌شود.

فردی که به ویروس آبله‌مرغان مبتلا است، می‌تواند حتی قبل از این که خودش علائم بیماری را داشته باشد، ویروس را به دیگران منتقل کند. زمانی که آبله‌مرغان بیشتر از همه مسری است، دو تا سه روز قبل از بیرون ریختن دانه‌های پوستی در سرتاسر بدن می‌باشد.

شما در صورتی در معرض خطر ابتلا به آبله‌مرغان هستید که واکسن آبله‌مرغان را نزده باشید و قبلا هم به این بیماری مبتلا نشده باشید. در صورتی که یکی از افراد نزدیک به شما که با هم زندگی می‌کنید به این بیماری مبتلا شود، احتمال ابتلای شما به این بیماری زیاد است، چون شما با فرد آلوده در تماس نزدیک هستید.

علائم آبله‌مرغان چیست؟

معمولا اولین علائم آبله‌مرغان در حدود ۱۴ الی ۱۶ روز بعد از تماس با فرد آلوده و انتقال ویروس، بروز می‌کنند. اغلب افراد مبتلا دچار احساس ضعف و بدحالی، تب، کاهش اشتها، سردرد، سرفه و گلودرد می‌شوند. ضایعات پوستی که ایجاد خارش می‌کند نیز معمولا ۱ یا ۲ روز بعد از بروز اولین علائم بیماری، ایجاد می‌شوند.

بعد از این که دانه‌های قرمز رنگ آبله‌مرغان روی پوست ایجاد شدند. یک یا دو روز طول می‌کشد که هر یک از دانه‌ها دوره‌ی مربوط به خودش را طی کند. مراحلی که تمام دانه‌ها طی می‌کنند به این صورت است که ابتدا تبدیل به تاول می‌شوند، سپس تاول پاره می‌شود، خشک می‌شود و نهایتا روی آن یک پوسته به شکل دلمه ایجاد می‌شود. معمولا برای ۵ تا ۷ روز ، هر روز دانه‌های قرمز رنگ جدیدی روی پوست ایجاد می‌شوند.

در اغلب موارد، بعد از این که کودک شما یا خودتان، بهبود یافتید و احساس کردید که حالتان مساعد است می‌توانید به مدرسه یا محل کار خود بازگردید. اما توصیه‌هایی که در مورد زمان بازگشت به مدرسه یا محل کار وجود دارد، متفاوت هستند. شما می‌توانید در این مورد از پزشک خود سوال کنید تا مطمئن شوید که کودک شما چه زمانی می‌تواند به مدرسه یا مهد کودک بازگردد.

آبله‌مرغان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

آزمایش‌ها و تست‌ها

معمولا با نگاه کردن به شکل ظاهری ضایعات ناشی از آبله‌مرغان، می‌توان آن را تشخیص داد. در مورد یک کودک سالم، حتی توضیح دادن در مورد شکل ظاهری تاول‌های پوستی، از طریق تلفن هم، می‌تواند برای تشخیص بیماری کافی باشد.
در مطب، پزشک در مورد علائمی‌که دارید از شما سوال می‌کند و شما را معاینه می‌کند. انجام این کار، تمامی‌ اطلاعات لازم برای مطمئن شدن از ابتلای شما به آبله‌مرغان را در اختیار پزشکتان قرار می‌دهد.

آبله‌مرغان چگونه درمان می‌شود؟

داروهایی که برای آبله‌مرغان تجویز می‌شوند می‌توانند:

• بعد از این که شما به ویروس مبتلا شدید یا علائم بیماری در شما ظاهر شد، به کاهش شدت بیماری کمک کنند.
  • به کاهش خارش پوستی، درد و تب ناشی از بیماری کمک کنند.

نوع داروی تجویز شده به این بستگی دارد که وضعیت سلامت شما چگونه است، چه سنی دارید و چه مدت است که به ویروس مبتلا شدید یا علائم بیماری در شما بروز کرده.

واکسیناسیون برای پیشگیری از آبله‌مرغان

اغلب افراد (قبل از مبتلا شدن به ویروس) می‌توانند برای پیشگیری از ابتلا به آبله‌مرغان، واکسن بزنند. برخی از افراد نمی‌توانند واکسن آبله‌مرغان را بزنند، از جمله: زنان باردار و افرادی که سابقه‌ی شوک آنافیلاکسی ناشی از ژلاتین، نئومایسین یا سایر ترکیبات داخل واکسن را داشته‌اند.

داروهایی که برای کاهش شدت بیماری آبله‌مرغان تجویز می‌شوند

ایمونوگلوبین‌ها

ایمونوگلوبین‌ها (IG) داروهایی هستند که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند که باکتری‌ها و ویروس های مضر مانند واریسلا‌زوستر را شناسایی کرده و آن‌ها را از بین ببرد. زنان باردار (که در مقابل آبله‌مرغان ایمن نیستند)، نوزادان و کلیه افرادی که به مشکلات سیستم ایمنی بدن دچار هستند باید در سریع‌ترین زمان ممکن بعد از مبتلا شدن به آبله‌مرغان داروی IG مخصوص آبله‌مرغان مصرف کنند.

داروهای ضد ویروس

ممکن است برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بعد از بروز علائم آبله‌مرغان، داروهای ضدویروس مانند آسیکلوویر (acyclovir) تجویز شود.

داروهای تجویز شده برای تسکین درد

بعد از این که علائم آبله‌مرغان بروز کردند، شما می‌توانید از برخی داروهای غیرتجویزی برای تسکین درد یا ناراحتی خود استفاده کنید:

• استامینوفن یا ایبوبروفن برای تسکین درد و برطرف کردن تب.
  • آنتی‌هیستامین‌های خوراکی (مانند دیفن‌هیدرامین) برای برطرف کردن خارش پوستی.
  • همچنین ممکن است پزشک برای ازبین بردن عفونت پوستی ناشی از تاول‌ها، داروی آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

برطرف کردن خارش پوست

حمام- حمام کردن با آب ولرم یا سرد می‌تواند خارش پوستی را تا حدی برطرف کند. هر زمان که به منظور شستن خود یا برای رفع خارش پوستی نیاز به حمام کردن داشتید، برای ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در وان آب ولرم یا سرد بمانید.

کمپرس سرد- می‌توانید برای رفع خارش پوستی، در نواحی که خارش دارد کمپرس سرد قرار دهید.

لوسیون ضدخارش- می‌توانید روی تاول‌های ناشی از آبله‌مرغان، لوسیون مخصوص ضدخارش و التهاب بزنید تا خارش پوستی کم شود و تاول‌ها زودتر خشک شوند.

پیشگیری از التهاب و خارش پوست

برخی از توصیه‌های عمومی ‌می‌توانند به پیشگیری از خارش پوستی شما کمک کنند:

• لباس‌های نخی و گشاد بپوشید.
  • لباس‌ها و ملحفه‌های خود را مرتبا عوض کنید.
  • در صورتی که لباس‌های شما موجب خارش پوست شما می‌شوند، برای شستن آن‌ها از شوینده ملایم استفاده کنید.
آنتی هیستامین‌ها

برای تاول‌های ناشی از آبله‌مرغان نباید از آنتی‌هیستامین‌های موضعی که به صورت کرم و لوسیون هستند استفاده کرد. اما در برخی موارد می‌توان از داروهای آنتی‌هیستامین خوراکی برای برطرف کردن خارش پوست استفاده کرد.

در صورت ابتلا به آبله‌مرغان، چگونه باید از بروز عفونت پوستی پیشگیری کرد؟

خاراندن بیش از حد تاول‌های ناشی از آبله‌مرغان، جدای از زخم کردن پوست، می‌تواند باعث بروز عفونت پوستی شود. در موارد نادری، زخم‌های عفونی آبله‌مرغان می‌تواند منجر به سندرم شوک سمی ‌شود. برای آن که کودکتان زخم‌های خود را نخاراند می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

• ناخن‌های کودکتان را کوتاه کنید و آن‌ها را تمیز کنید.
  • به کودکتان لباس‌های دستکش دار بپوشانید یا دستان او را در یک جوراب نخی کوچک قرار دهید تا تاول‌های خود را نخاراند. همچنین می‌توانید روی تاول‌هایی باز هستند را، بسیار آرام بانداژ کنید.
  • دستان کودک خود را مرتبا بشویید.
  • در صورتی که دیدید کودکتان می‌خواهد پوست خود را بخاراند، حواس او را ازین کار پرت کنید.

برای کمک به کاهش خارش تاول‌های پوستی می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

• لباس‌های نخی گشاد بپوشید.
  • لباس‌ها و ملحفه‌های تخت خود را هر روز عوض کنید.
  • جاهایی که بر اثر تماس با رطوبت ناشی از تاول‌های باز، خیس می‌شوند را با تمیزکننده‌ها یا شوینده‌های قویِ خانگی تمیز کنید.
  • هر روز حمام کنید و بدن خود را با یک صابون ملایم و ضدالتهاب که حاوی بابونه، آلوئه‌ورا یا سنبل است، بشویید. می‌توانید به دنبال صابون‌هایی باشید که برای پوست‌های حساس یا مخصوص کودکان تولید شده‌اند.