بیماری‌ها و عفونت‌های قارچی پوست: انواع و درمان

عفونت‌های قارچ پوستی بسیار شایع هستند و شامل عفونت قارچی پای ورزشکار، عفونت قارچ کشاله ران ، عفونت قارچی کچلی و عفونت قارچی مخمر می‌شوند.

کچلی سر (عفونت قارچی پوست سر) قارچی است که پوست سر و در برخی موارد ابروها و مژه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مجموعه این قارچ‌ها که موجب بروز این بیماری می‌گردند درماتوفیت نام دارند (متعلق به جنس و رده‌ی تریکوفیتون یا میکروسپوروم). قارچ سر باعث ایجاد نقاطی کوچک با ظاهر سیاه و یا طاسی و احساس خارش در پوست سر می‌شوند.

کلینیک زیبایی تخصصی صدف به سلامتی و زیبایی پوست و بدن شما توجه ویژه‌ای دارد. ما انواع  بیماری‌های پوستی را درمان می‌کنیم و برخی از بهترین گزینه‌های درمانی ضد پیری موجود را ارائه می‌دهیم.

عفونت قارچی پای ورزشکاران

عفونت قارچی پای ورزشکاران که به آن کچلی بین انگشتان پا نیز می‌گویند، نوعی عفونت قارچی است که در پا بروز می‌کند. این عفونت قارچی باعث پوسته پوسته شدن، قرمزی، خارش، سوزش و گاهی اوقات باعث تاول زدن و زخم شدن می‌شود.

عفونت قارچی پای ورزشکار، عفونتی بسیار شایع است. قارچ‌ها در یک محیط گرم و مرطوب مانند کفش‌ها، جوراب‌ها، استخرهای شنا، رختکن‌ها و کف حمام‌های عمومی بهتر رشد می‌کنند. این نوع عفونت قارچی در فصل تابستان و آب وهوای گرم و مرطوب شایع‌تر است و اغلب در افرادی که کفش تنگ می‌پوشند و از استخرها و حمام‌های عمومی استفاده می‌کنند بروز می‌کند.

چه عواملی باعث ایجاد عفونت قارچی پای ورزشکاران می‌شود؟

این نوع عفونت ناشی از قارچ‌های بسیار ریزی است که بر روی بافت مرده‌ی مو، ناخن پا و لایه‌های بیرونی پوست زندگی می‌کنند. حداقل چهار نوع قارچ وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد عفونت قارچی پای ورزشکار شود. شایع‌ترین این قارچ‌ها، ترایکوفایتون روبروم (trichophyton rubrum) است.

علائم عفونت قارچی پای ورزشکاران چیست؟

علائم و نشانه‌های این نوع عفونت از یک شخص به شخص دیگر متفاوت است. با این حال علائم شایع و متداول عبارتند از:

• پوسته پوسته شدن و ترک خوردن پوست پا
  • قرمزی، تاول زدن یا نرم شدن و تجزیه شدن پوست پا
  • خارش، سوزش و یا هر دو

انواع عفونت قارچی پای ورزشکاران

• بین انگشتی: شایع‌ترین نوع عفونت پای ورزشکار، عفونت بین انگشتی است. این نوع عفونت قارچی اغلب در بین دو انگشت کوچک پا رخ می‌دهد و می‌تواند باعث خارش، سوزش و پوسته پوسته شدن شود. ممکن است این عفونت به کف پا نیز گسترش یابد.
  • کف پایی: عفونت کف پایی می‌تواند با یک التهاب، خشکی، خارش یا فلس شدن جزئی پوست شروع شود. وقتی که عفونت پیشرفت کرد، ممکن است پوست ضخیم شود و ترک بردارد. عفونت کف پایی می‌تواند تمام کف پا را در برگیرد و به دو طرف پا نیز گسترش یابد.
  • تاول‌دار: بروز عفونت تاول‌دار بسیار نادر است. این عارضه معمولاً با شیوع ناگهانی تاول‌های آب‌دار در زیر پوست شروع می‌شود. در اکثر موارد تاول‌ها در قسمت زیرین پا ایجاد می‌شوند، با این حال ممکن است بین انگشتان، روی پاشنه پا یا روی سر انگشتان نیز بروز کنند.

عفونت قارچی پای ورزشکاران چگونه درمان می‌شود؟

در بیشتر موارد، عفونت قارچی پای ورزشکار با داروهای ضد قارچ موضعی (دارویی که به طور مستقیم روی پوست مالیده می‌شود) درمان می‌شود. در موارد شدیدتر درمان قارچ پوستی ممکن است به داروهای خوراکی نیاز باشد. پا باید تمیز و خشک نگه داشته شود زیرا قارچ‌ها در محیط‌های مرطوب رشد می‌کنند.

عفونت قارچی کشاله ران

عفونت قارچی کشاله ران که به آن خارش کشال نیز گفته می‌شود، یک نوع عفونت شایع پوستی است که توسط قارچی به نام کچلی ایجاد می‌شود. قارچ‌ها در نواحی گرم و مرطوب بدن رشد می‌کنند؛ بنابراین عفونت قارچ پوستی می‌تواند اندام تناسلی، داخل ران‌ها و باسن را تحت تأثیر قرار دهد. عفونت قارچی بیشتر در فصل تابستان یا در آب و هوای گرم و مرطوب رخ می‌دهد.

عفونت قارچی کشاله ران همراه با دانه‌های خارش‌دار و قرمز که اغلب حلقه‌ای شکل هستند، بروز می‌کند.

آیا عفونت قارچی کشاله ران واگیردار است؟

این نوع عفونت تنها به صورت خفیف واگیردار است. این عارضه می‌تواند از طریق تماس مستقیم یا غیرمستقیم (تماس با اجسامی که آلوده به قارچ هستند) از شخصی به شخص دیگر گسترش یابد.

علائم عفونت قارچی کشاله ران چیست؟

علائم عفونت قارچی کشاله ران عبارتند از:

• خارش، پوست رفتگی (سایش) یا سوزش در کشاله ران یا ران
  • دانه‌های دایره‌ای، قرمز و برجسته که لبه‌هایی برآمده دارند
  • قرمز شدن کشاله ران یا ران
  • پوسته پوسته شدن، پوست انداختن یا ترک خوردن پوست

عفونت قارچی کشاله ران چگونه درمان می‌شود؟

در بیشتر موارد با تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه آسیب‌دیده و مصرف داروهای ضد قارچ موضعی، می‌توان درمان قارچ پوستی را سریعتر انجام داد. عفونت قارچی کشاله ران معمولاً به کرم‌ها و اسپری‌های بدون نسخه پاسخ می‌دهد. با این حال، گاهی اوقات لازم است به پزشک مراجعه و کرم‌های تجویزشده را مصرف کرد. در طول درمان قارچ پوستی و این نوع عفونت ها رعایت موارد زیر لازم است:

• شستن و خشک کردن نواحی آسیب‌دیده با یک حوله تمیز
  • استفاده از کرم‌ها، پودرها و یا اسپری‌های ضد قارچ
  • عوض کردن لباس‌ها در هر روز (به خصوص لباس‌های زیر)

عفونت قارچی کچلی

عفونت قارچی کچلی که به آن کرم حلقوی نیز می‌گویند، به این معنی نیست که در بدن کرم وجود دارد، بلکه نشان‌دهنده یک نوع عفونت قارچی روی پوست است. این نوع عفونت می‌تواند در هر نقطه از بدن ظاهر شود و شبیه زخمی دایره شکل، قرمز و مسطح است. عفونت قارچی کچلی اغلب با پوسته پوسته شدن پوست همراه است. بخش بیرونی زخم می‌تواند برآمده شود اما مرکز پوست طبیعی به نظر می‌رسد. عفونت قارچی کچلی ناخوشایند است اما معمولاً یک بیماری جدی به حساب نمی‌آید.

آیا عفونت قارچی کچلی واگیردار است؟

این عفونت می‌تواند از تماس مستقیم با انسان یا حیوان مبتلا گسترش یابد. همچنین ممکن است از طریق لباس یا وسایل و اسباب نیز منتشر شود. گرما و رطوبت به انتشار عفونت قارچی کچلی کمک می‌کنند.

علائم عفونت قارچی کچلی چیست؟

عفونت قارچی کچلی در قالب زخم‌های قرمز، دایره شکل و مسطح ظاهر می‌شود و گاهی اوقات با پوسته پوسته شدن پوست همراه است. ممکن است بیش از یک زخم وجود داشته باشد، طوری که زخم‌ها یا دانه‌های قرمزرنگ با هم تداخل داشته باشند. امکان دارد فردی به عفونت قارچی کچلی مبتلا باشد ولی روی پوست خود دانه‌های قرمز و دایره شکل نبیند.

عفونت قارچی کچلی چگونه درمان می‌شود؟

عفونت قارچی کچلی معمولاً با داروهای ضد قارچی که به صورت موضعی روی پوست اعمال می‌شوند، درمان می‌شود. ممکن است عفونت قارچی کچلی به کرم‌های ضد قارچ بدون نسخه پاسخ خوبی بدهد.

در موارد شدید، باید برای درمان قارچ سر داروهای موضعی یا خوراکی تجویزشده توسط پزشک را مصرف کرد.

عفونت قارچی مخمر

عفونت قارچی مخمر پوست با نام کاندیداز پوستی شناخته می‌شود و توسط قارچ شبه مخمری به نام کاندیدا ایجاد می‌شود. این نوع عفونت هنگامی ایجاد می‌شود که مخمر روی پوست رشد کند و باعث قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست شود. عفونت قارچی مخمر واگیردار نیست.عفونت قارچی مخمر ممکن است تقریباً تمام سطح پوست را تحت تأثیر قرار دهد، اما احتمال ایجاد آن در مناطق گرم، مرطوب و چین‌دار بدن ازجمله زیر بغل و کشاله ران بیشتر است. این نوع عفونت بخصوص در بین افراد چاق و یا کسانی که به دیابت مبتلا هستند، رایج‌تر است. افرادی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند نیز در خطر ابتلا به این نوع عفونت هستند.عفونت قارچی مخمر می‌تواند باعث تحریک و خارش محل پوشک نوزادان و همچنین باعث عفونت ناخن شود. برفک دهان یک نوع از عفونت قارچی مخمر است که در دهان یافت می‌شود. قارچ کاندیدا باعث عفونت قارچی واژن نیز می‌شود.

علائم عفونت قارچی مخمر چیست؟

علائم عفونت قارچی مخمر روی پوست عبارتند از:

• دانه زدن
  • لکه‌هایی که یک مایع زردرنگ تراوش می‌کنند
  • برجستگی‌های شبیه به جوش
  • خارش یا سوزش

علائم عفونت قارچی مخمر روی ناخن عبارتند از:

• ورم کردن
  • درد داشتن
  • چرک کردن
  • سفید یا زرد شدن ناخن طوری که از بستر ناخن جدا شود

علائم برفک دهان عبارتند از:

• لکه‌هایی سفید روی زبان و درون گونه‌ها (داخل دهان)
  • درد داشتن

علائم عفونت قارچی واژن عبارتند از:

• ترشحات سفید یا زردرنگ از واژن
  • خارش
  • قرمزی در ناحیه‌ی بیرونی واژن
  • سوزش

عفونت قارچی مخمر چگونه درمان می‌شود؟

چگونگی درمان عفونت قارچی مخمر به نوع خاص عفونت که باید درمان شود بستگی دارد. عفونت قارچی مخمر روی پوست، به میزان بسیار بالایی با کرم‌های دارویی قابل‌درمان است. ممکن است برای درمان عفونت قارچی مخمر واژن از شیاف استفاده شود. برفک دهان می‌تواند با دهان‌شویه یا قرص‌هایی که در داخل دهان حل می‌شود درمان شود. عفونت‌های شدید یا عفونت در کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، با داروهای ضد قارچ خوراکی درمان می‌شود.