بیماری سفلیس: علت، علائم و درمان

بیماری سفلیس یک بیماری آمیزشی است که به وسیله باکتری ترپونماپالیدوم به وجود می‌آید. از آنجا که تشخیص علائم این بیماری از علائم بیماری‌های دیگر کار دشواری است به آن "مقلد بزرگ" گفته می‌شود. اگر عوارض سفلیس درمان نشود در مراحل مختلف (اولیه، ثانویه یا نهفته، سوم یا متأخر) بروز می‌کند که می‌تواند باعث ایجاد عوارض بسیار جدی و حتی مرگ شود.

سفلیس یک بیماری قابل درمان است؛ به خصوص اگر در مراحل اولیه تحت درمان قرار گیرد. البته این بیماری به‌خودی‌خود از بین نمی‌رود. اگر فردی مشکوک به ابتلا به سفلیس باشد باید به سرعت مورد درمان قرار گیرد تا از عوارض خطرناک بعدی این بیماری در امان بماند. در کلینیک صدف روش‌های درمانی مؤثری به بیماران ارائه می‌شود. پزشکان ما به شما در یافتن روش درمانی مناسب برای از بین بردن این بیماری ناخواسته کمک می‌کنند. برای دریافت نوبت مشاوره و قرار ملاقات با شماره ۰۲۱۲۷۴۳۷ تماس حاصل فرمایید.

سفلیس

بیماری سفلیس یک عفونت باکتریایی است که معمولاً در تماس‌های جنسی منتقل می‌شود. بیماری معمولاً با زخم‌های بدون درد روی اندام تناسلی، مقعد و دهان آغاز می‌شود. سفلیس از یک فرد به فرد دیگر از طریق پوست یا مخاطی که با این زخم‌ها در ارتباط است منتقل می‌شود.
پس از عفونت اولیه، باکتری سفلیس قبل از این که دوباره فعال شود می‌تواند برای چند دهه در بدن ساکت بماند. در برخی موارد سفلیس در مراحل اولیه می‌تواند با یک‌بار تزریق پنی‌سیلین درمان شود، اگر علائم سفلیس درمان نشود می‌تواند به طور جدی به قلب، مغز یا ارگان‌های دیگر داخلی بدن آسیب برساند، همچنین می‌تواند تهدیدی برای ادامه حیات باشد یا حتی از مادر به جنین منتقل شود.

مراحل سفلیس

سفلیس در مراحل مختلف در بدن گسترش می‌یابد و علائم در هر مرحله متفاوت از مراحل دیگر است اما ممکن است مراحل با هم همپوشانی داشته باشند، عوارض همیشه به یک ترتیب دیده نمی‌شوند. ممکن است شما به عفونت سفلیس مبتلا باشید اما برای سال‌های بسیار زیادی هیچ علائمی نداشته باشید.

مرحله اولیه سفلیس

اولین علامت سفلیس، زخم‌های کوچکی هستند که به آنها شانکر گفته می‌شود. زخم‌ها در نقطه‌های ورود باکتری به بدن دیده می‌شوند. در برخی از مردم مبتلا به سفلیس فقط یک شانکر به وجود می‌آید و در برخی دیگر چندین شانکر دیده می‌شود. شانکرها معمولاً سه هفته پس از قرار گرفتن در معرض باکتری پیدا می‌شوند. بسیاری از افراد مبتلا به سفلیس به شانکرها توجه نمی‌کنند زیرا معمولاً این زخم‌ها بدون درد هستند و ممکن است در ناحیه واژن یا مقعد مخفی مانده باشند. شانکرها پس از ۳ تا ۶ هفته خودبه‌خود خوب می‌شوند.

مرحله ثانویه سفلیس

در طول چند هفته پس از بهبود شانکر اولیه، ممکن است این باکتری به بدن شما حمله کرده و درنهایت تمام بدن شما حتی کف دست‌ها و کف پاها را بپوشاند. این بثورات معمولاً خارشی نبوده و مانند زگیل در اندام تناسلی و دهان دیده می‌شوند. برخی از افراد، ریزش مو، ضعف عضلانی، تب، گلو درد و تورم غدد لنفاوی را تجربه می‌کنند. این علائم و نشانه‌ها پس از چند هفته از بین می‌روند یا به مدت چندین سال مکرراً به وجود آمده و از بین می‌روند.

مرحله نهفتگی سفلیس

اگر شما برای درمان سفلیس اقدام نکنید، بیماری از مرحله ثانویه به مرحله نهفتگی می‌رود که علائمی در این مرحله دیده نمی‌شود. مرحله نهفتگی ممکن است چندین سال طول بکشد. علائم و نشانه‌ها ممکن است هرگز دوباره دیده نشوند یا بیماری ممکن است به مرحله بعد که مرحله سوم است پیش رود.

مرحله سوم (متأخر)

در ۱۵ تا ۳۰ در صد از افرادی که سفلیس آنها درمان نشده باشد عوارض مرحله متأخر سفلیس گسترش می‌یابد. در مرحله سوم، بیماری به مغز، اعصاب، چشم‌ها، قلب، عروق خونی، کبد، استخوان‌ها و مفاصل آسیب می‌زند. این عوارض ممکن است پس از چندین سال بعد از عفونت اولیه درمان نشده به وجود بیایند.

سفلیس مادرزادی

نوزادی که از مادر مبتلا به سفلیس متولد شود می‌تواند از طریق جفت یا در هنگام تولد به سفلیس مبتلا شود. بسیاری از نوزادان تازه به دنیا آمده که به سفلیس مبتلا هستند هیچ علامتی از این بیماری ندارند ولی در برخی موارد کف دست‌ها و کف پاهای این نوزادان بثورات پوستی دیده می‌شود. علائم دیگر این بیماری مادرزادی شامل ناشنوایی، بدشکلی دندان‌ها و بینی فرورفته می‌شود.

علل

علت ایجاد سفلیس باکتری ترپونماپالیدوم است. شایع‌ترین مسیر انتقال این بیماری تماس جنسی با فرد مبتلا است. باکتری از طریق بریدگی‌های کوچک یا از طریق مخاط پوست وارد بدن شما می‌شود. سفلیس در مراحل اولیه و ثانویه و در برخی موارد در مرحله سوم مسری و واگیردار است.

به ندرت ممکن است سفلیس از طریق تماس مستقیم با یک زخم فعال (مثلاً در هنگام بوسیدن) یا از طریق مادر مبتلا به جنین در دوران حاملگی یا هنگام تولد منتقل شود.
سفلیس از طریق استفاده از توالت مشترک، حمام، لباس، ظرف غذا یا دستگیره درب، استخرهای شنا یا وان گرم منتقل نمی‌شود.

خون

آزمایش خون می‌تواند وجود آنتی‌بادی که در هنگام جنگ‌های عفونی تولید می‌شود را تأیید کند. آنتی‌بادی‌ها برای مبارزه با باکتری به وجود آورنده سفلیس برای مدت زیادی در بدن باقی می‌مانند بنابراین وجود آنها در نتایج آزمایش نشان دهنده وجود عفونت جاری یا وجود عفونت در گذشته در بدن است.

مایع مغزی نخاعی

اگر احتمال داده شود که سیستم عصبی شما به دلیل ابتلا به سفلیس دچار آسیب شده است، پزشک ممکن است پیشنهاد نمونه‌گیری از مایع مغزی نخاعی از طریق عملی که به آن پونکسیون کمری گفته می‌شود را بدهد.

درمان

در مراحل اولیه، سفلیس به راحتی تشخیص داده شده و درمان می‌شود. مناسب‌ترین درمان در تمام مراحل بیماری تزریق پنی‌سیلین است. این آنتی‌بیوتیک می‌تواند ارگانیسم‌هایی که باعث ایجاد سفلیس می‌شود را بکشد. اگر شما به پنی‌سیلین آلرژی دارید، پزشک آنتی‌بیوتیک دیگری برای شما تجویز می‌کند.

اگر شما کمتر از یک سال باشد که به این عفونت مبتلا شده‌اید، یک‌بار تزریق پنی‌سیلین می‌تواند روند پیشروی بیماری را متوقف کند و اگر بیش از یک سال است که به سفلیس مبتلا شده‌اید باید از مقادیر بیشتر دارو استفاده کنید
داکسی ساکلین بهترین جایگزین برای درمان مراحل اولیه و متأخر سفلیس است. سفلیس همراه با اچ آی وی به درمان‌های آنتی میکروبی بیشتری نیاز ندارد.

خود مدیریتی

• خودداری یا تک‌همسری. تنها راه دوری از سفلیس خودداری از داشتن روابط جنسی است. گزینه بعدی تک‌همسری و داشتن رابطه جنسی فقط با یک نفر سالم است.
  • استفاده از کاندوم‌های لاتکس. اگر کاندوم محل زخم‌های سفلیس را پوشانده باشد می‌تواند احتمال ابتلا به سفلیس را کاهش دهد.
  • اجتناب از مصرف تفریحی مواد مخدر. مصرف زیاد الکل یا مواد مخدر دیگر می‌تواند باعث اختلال در قوه تشخیص شما شده و شما را به سمت داشتن ارتباطات ناسالم جنسی ببرد.

درمان اسکارهای سفلیس

لیزر

استفاده از لیزر برای از بین بردن جای زخم‌های سفلیس روشی غیرتهاجمی و پیشرفته است که نتایج عالی بدون احساس ناراحتی و بدون نیاز به بستری شدن به دنبال خواهد داشت. دراین روش از لیزر فرکشنال قوی برای از بین بردن ظاهر اسکارها بدون این که به پوست اطراف آسیبی وارد شود استفاده می‌شود. در چند جلسه ساده و سریع درمانی اسکارها محو شده و پوستی شاداب‌تر و هموارتر دیده خواهد شد.

لایه‌برداری شیمایی

لایه‌برداری شیمیایی یک روش درمانی ایمن بوده که در آن مواد شیمیایی روی پوست استفاده می‌شود. مواد شیمیایی لایه رویی پوست را برمی‌دارد و پوست سالم‌تر، درخشان‌تر و شاداب‌تر زیر آن آشکار می‌شود. این روش درمانی برای از بین بردن جای زخم‌های سفلیس به‌کاربرده می‌شود.