بیماری پوستی صدف (پسوریازیس) علت و درمان

h

پسوریازیس (بیماری پوستی صدف) یک عارضه شایع پوستی است که هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود، هر چند که بیشتر در بین افراد ۱۵ تا ۳۵ سال دیده می‌شود. اگر شما دچار پسوریازیس هستید، سلول‌های پوستی شما سریع‌تر از حد معمول رشد می‌کنند. بدن ما به‌طور طبیعی در هر ماه سلول‌های پوستی جدیدی را می‌سازد تا آن‌ها را جایگزین پوست‌های ریخته یا پوسته ‌پوسته‌شده کند. در بیماری پسوریازیس، سلول‌های جدید پوستی به ‌جای چند هفته در عرض چند روز تشکیل می‌شوند. این رشد سریع باعث تجمع سلول‌های مرده در سطح پوست می‌شود و در نتیجه به ضخیم شدن، قرمزی، خشکی و خارش پوست می‌انجامد.

در برخی موارد شدید پسوریازیس (بیماری پوستی صدف)، متخصصین پوست ما در کلینیک صدف با توسل به قرص و یا تزریق دارو و با تقویت پاسخ سیستم ایمنی بدن از شیوع گسترده بیماری جلوگیری می‌کنند. ما در کلینیک صدف انواع روش‌های مؤثر درمانی پسوریازیس را به همراه روش‌های از بین بردن جای زخم این بیماری را ارائه می‌دهیم.

نیازهای شخصی شما هر چه باشد شما می‌توانید با خیال راحت مطمئن باشید که ما مشاوران و روش‌های کارآمدی را برای شما در این کلینیک فراهم می‌آوریم. برای اطلاعات بیشتر از طریق ۰۲۱۲۷۴۳۷ با ما در تماس باشید.

علل

۲۵ ژن مختلف ممکن است خطر ابتلا به پسوریازیس (بیماری پوستی صدف) را افزایش دهد. این متغیرهای ژنتیکی باعث تغییر رفتار سلول‌های تی (T) در بدن می‌شود. سلول‌های تی (T)، سلول‌های سیستم ایمنی بدن هستند که به‌طور معمول از بدن در مقابل مهاجمان مضر نظیر ویروس‌ها و باکتری‌ها دفاع می‌کنند اما در افراد دارای بیماری پسوریازیس، سلول‌های T به ‌اشتباه سلول‌های سالم را نیز مورد حمله قرار می‌دهند. این پاسخ سیستم ایمنی بدن علت بیماری پوستی صدف بوده  و منجر به بروز یک سری واکنش‌ها می‌شود که عبارتند از:

• بزرگ شدن رگ‌های خونی در پوست
  • افزایش گلبول‌های سفید خون که پوست را تحریک به ساخت سلول، سریع‌تر از حد معمول می‌کنند.
  • افزایش سلول‌های پوستی، سلول‌های T و مازاد در سلول‌های ایمنی بدن
  • تجمع سلول‌های جدید پوستی در سطح پوست
  • ایجاد لایه پوستی ضخیم و فلس مانند در نتیجه بیماری پسوریازیس

به‌طور معمول این تأثیرات در پاسخ به یک محرک رخ می‌دهد.

علائم

علائم پسوریازیس (بیماری پوستی صدف) ممکن است از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد. برخی نشانه‌های معمول شامل این موارد است.

• لکه‌های ضخیم قرمزرنگ که با پوسته‌های براق (نقره‌ای) پوشانده شده است.
  • خشکی و ترک‌خوردگی پوست که ممکن است همراه با خونریزی باشد.
  • احساس خارش، درد و سوزش بر روی پوست
  • ناخن‌های ضخیم، ناهموار و شیاردار
  • مفاصل خشک و متورم

چه عواملی بیماری پسوریازیس را تحریک می‌کند؟

علائم پسوریازیس (بیماری پوستی صدف) معمولاً به علت محرک‌های خاصی ایجاد و یا تشدید می‌شوند. این عوامل ممکن است محیطی و یا جسمی باشد. محرک‌ها از شخصی به شخص دیگر متفاوت است، اما محرک‌های شایع پسوریازیس عبارتند از:

• آب‌وهوای سرد
  • نوشیدن زیاد الکل
  • وجود نقص‌های ایمنی دیگری در بدن نظیر بیماری ایدز یا آرتریت روماتوئید
  • عفونتی که موجب ضعف در سیستم ایمنی شود مثل گلودرد چرکی
  • جراحت پوستی مثل بریدگی، گازگرفتگی سگ و یا آفتاب‌سوختگی
  • تنش و اضطراب بیش‌ازحد
  • داروهای خاصی مثل لیتیوم، مسدودکننده‌های بتا و داروهای ضدمالاریا

انواع پسوریازیس

• پسوریازیس پلاک مانند: این نوع پسوریازیس (بیماری پوستی صدف) باعث ایجاد زخم‌های قرمزرنگ (ملتهب) و ضایعات نقره‌ای‌رنگ بر روی پوست می‌شود و ممکن است در هرجایی از بدن ظاهر شود. این نوع حتی می‌تواند در داخل دهان و یا واژن ایجاد شود. پسوریازیس پلاک مانند ممکن است همراه با خارش و درد باشد.
  • پسوریازیس پوست سر: پسوریازیس می‌تواند بر روی پوست سر ایجاد شود. علائم آن شامل خشکی و خارش پوست سر می‌باشد. همچنین ممکن است شما پوسته‌هایی را بر روی مو یا شانه‌هایتان ببینید. خارش این ضایعات پوستی موجب خونریزی آن‌ها می‌شود.
  • پسوریازیس ناخن: پسوریازیس در ناخن‌های دست‌ و پا می‌تواند موجب ایجاد فرورفتگی و یا تغییر رنگ در ناخن‌ها شود. در این حالت ناخن‌ها ممکن است ضعیف و شکننده شود.
  • پسوریازیس آرتریت: حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد دارای پسوریازیس، به پسوریازیس آرتریت مبتلا هستند. همانند دیگر انواع بیماری آرتریت، خشکی و التهاب مفاصل ازجمله علائم این بیماری است.
  • پسوریازیس خال‌دار: این نوع پسوریازیس می‌تواند در اثر یک عفونت باکتریایی ایجاد شود. بیشتر کودکان و جوانان به این نوع پسوریازیس مبتلا می‌شوند. در پی این بیماری زخم‌های پوستی بر روی پوست سر، بالاتنه، بازوها و پاها ظاهر می‌گردد.
  • پسوریازیس معکوس: این نوع از پسوریازیس (بیماری پوستی صدف) می‌تواند موجب بروز لکه‌های قرمزرنگ و ملتهب پوستی و همچنین سوزش در نواحی زیر بغل، زیر پستان‌ها و اطراف ناحیه تناسلی و ران‌ها گردد. این نوع از بیماری ممکن است در پی یک عفونت قارچی تحریک و تشدید شود.

درمان موضعی

• کورتیکواستروئید موضعی: این داروهای ضدالتهابی قوی با سرکوب سیستم ایمنی روند سلول‌سازی را کندتر می‌کنند که حاصل آن کاهش التهابات و تخفیف خارش است.
  • داروهای (آنالوگ) مشتق شده از ویتامین D: کلسیپوترین (دونکس) ترکیبی است از ویتامین D و یک کرم تجویزی، که روند سلول‌سازی را کند می‌کند.
  • آنترالین: این دارو فعالیت DNA در سلول‌های پوستی را نرمال و عادی می‌سازد. آنترالین (دریتو- اسکالپ) همچنین می‌تواند ضایعات را از بین ببرد و پوست را نرم‌تر کند.
  • رتینوئید موضعی: معمولاً این دارو در درمان جوش و آفتاب‌سوختگی به کار می‌رود اما انواع خاصی از آن‌ها نظیر تازاروتن Tazorac ,Avage به ‌صورت اختصاصی برای درمان پسوریازیس (بیماری پوستی صدف) تولید شده‌اند.
  •  اسید سالیسیلیک: اسید سالیسیلیک دارویی است که هم با تجویز پزشک وهم بدون آن قابل تهیه می‌باشد. این دارو روند پوست‌ریزی سلول‌های مرده پوست را بهبود می‌بخشد و ضایعات پوستی را کاهش می‌دهد.
  • قطران زغال‌سنگ (کل تار): یک فرآورده جانبی سیاه‌رنگ ضخیم ناشی از تولید فرآورده‌های پتروشیمی است و احتمالاً قدیمی‌ترین درمان پسوریازیس محسوب می‌شود. کل تار پوسته ریزی، خارش و التهاب را کاهش می‌دهد.
  • مرطوب‌کننده ها: مرطوب‌کننده ها به‌ تنهایی پسوریازیس را درمان نمی‌کنند ولی با کاهش خارش، التهاب و خشکی موضع می‌توانند به درمان پسوریازیس کمک کنند.

درمان‌های خوراکی یا تزریقی

• رتینوئید: اگر بیماری پسوریازیس (بیماری پوستی صدف) در شما شدید است و سایر درمان‌ها نیز در شما تأثیر نداشته‌اند، داروهای شامل ویتامین آ می‌تواند سلول‌سازی پوست را کاهش دهد.
  • متوترکسات: متوترکسات خوراکی با سرکوب کردن سیستم ایمنی به کاهش التهاب و کاهش تولید سلول‌های جدید در پوست کمک می‌کند. این دارو همچنین ممکن است روند پیشرفت بیماری پسوریازیس آرتریت را در بعضی از افراد کند سازد.
  • سیکلواسپورین: سیکلواسپورین سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و تأثیر آن مشابه داروی متوترکسات است.
  • داروهایی که سیستم ایمنی را تغییر می‌دهند (داروهای بیولوژیک): این داروها از طریق تزریق وریدی، ماهیچه‌ای و زیر جلدی به بدن منتقل می‌شوند. همان‌طور که از نام آن پیداست، این روش درمانی پسوریازیس، با استفاده از نور طبیعی و یا مصنوعی ماوراءبنفش انجام می‌شود.

نوردرمانی (فتوتراپی)

• نور خورشید: وقتی در معرض اشعه فرابنفش نور خورشید و یا نور مصنوعی قرار می‌گیرید، سلول‌های تی (T) فعال در پوست از بین می‌رود. این مرگ سلول‌های تی سبب کاهش زاد و ولد و سرعت تکثیر سلول‌ها و کاهش التهاب و پوسته ریزی خواهد شد.
  •  نوردرمانی با اشعه ماورای بنفش: از روش نوردرمانی با اشعه ماورای بنفش می‌توان در درمان ضایعات موضعی، ضایعات فراگیر و نیز پسوریازیس مقاوم به درمان با کرم‌های موضعی استفاده نمود.
  • نوردرمانی با اشعه ماورای بنفش با طیف کوتاه: معمولاً تا زمانی که ضایعات بهبود یابند ۲ تا ۳ بار در هفته تجویز می‌شود و سپس به ‌عنوان درمان نگه‌دارنده به ‌صورت یک‌بار در هفته ادامه خواهد یافت.
  • روش گواکرمن: روش گواکرمن ترکیبی از روش‌های درمانی اشعه فرابنفش و کل تار است. تلفیق این دو روش با هم بسیار مؤثر خواهد بود.
  • روش فتوکموتراپی یا پسورالن به همراه اشعه فرابنفش: درمان پسوریازیس با فتوکموتراپی شامل استفاده از یک ماده افزایش‌دهنده حساسیت به نور (نظیر پسورالن) است که قبل از قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش انجام می‌گیرد. اشعه فرابنفش A نسبت به اشعه فرابنفش B تأثیر عمیق‌تری دارد و پسورالن این تأثیر را تقویت می‌کند.

درمان زخم‌های پسوریازیس (بیماری پوستی صدف)

ممکن است از بین بردن ضایعات پوستی به‌طور کامل ممکن نباشد، اما برای کاهش شدت این جراحات روش‌های درمانی وجود دارد. در بعضی از موارد، درمان ممکن است بر روی بهبود جراحات پلاک مانند تمرکز یابد تا خطر به وجود آمدن جای زخم کم شود.

کرم کلوبتازول (تمووات، امبلین)

کرم کلوبتازول یک کرم موضعی تجویزی از نوع کورتیکواستروئیدی است. این کرم به کاهش قرمزی و تورم پوست کمک می‌کند.

ترتینوئین (رنووا، آویتا، رتین آ، Atralin)

کرم ترتینوئین (رنووا، آویتا، رتین آ، Atralin) یک کرم تجویزی از نوع رتینوئید است که برای نرم کردن پوست از آن استفاده می‌شود، روند جایگزینی سلول‌های پوستی را تسریع می‌بخشد، تغییر رنگ پوست را بهبود می‌دهد و بروز چروک در پوست را کم می‌کند. این کرم جراحات حاصل از پسوریازیس را بهبود می‌دهد.

روش درمانی لیزر اکسیمر

این روش درمانی (لیزر) روشی بدون درد است که در آن یک طول موج باریک از اشعه فرابنفش B به ضایعات پسوریازیس تابانده می‌شود. این روش فقط درمان پوست آسیب‌دیده را مورد هدف قرار می‌دهد و بر بافت‌های سالم پوست تأثیر نمی‌گذارد. بسته به‌ اندازه ضایعات و زخم‌ها، درمان معمولاً دو بار در هفته و به مدت ۴ تا ۶ هفته ادامه می‌یابد.

پوست‌سایی (درم ابراژن)

برای درمان زخم‌ها ممکن است روش درم ابراژن مور استفاده قرار گیرد. نحوه عمل به این‌ گونه است که برای از بین بردن لایه رویی پوست یک برس سیمی به‌کاربرده می‌شود. این کار اجازه می‌دهد تا پوست جدیدی شکل گیرد. درمابراژن ممکن است دردناک باشد، بنابراین از بی‌حس‌کننده و یا بیهوشی عمومی معمولاً استفاده می‌شود. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا نتایج این روش مشاهده گردد.

جراحی پیوند کوچک یا پانچ گرافت

اگر شما زخم‌های عمیق و سختی دارید، عمل پانچ گرافت می‌تواند کمک‌کننده باشد. در طی این فرآیند، یک سوراخ کوچک بر روی پوست ایجاد می‌شود. زخم برداشته می‌شود و یک پوست جدید جایگزین آن می‌شود. این پوست جدید اغلب از قسمت پشت لاله گوش برداشته می‌شود.

درمان‌های خانگی

برای کنترل درد و علائم پسوریازیس (بیماری پوستی صدف) درمان‌های زیادی وجود دارد. درمان بیماری پوستی صدف که می‌توانید از آن‌ها در خانه استفاده کنید عبارتند از:

• استفاده از رطوبت‌زدا
  • حمام بانمک فرنگی