بیماری کهیر پوستی: علت و درمان

کهیر به ورم‌های روی پوست می‌گویند که اغلب ایجاد خارش می‌کند. این تاول‌ها در هر قسمتی از پوست می‌توانند ظاهر شوند. علت خارش پوست می‌تواند متفاوت باشد. اندازه کهیر پوستی نیز از یک نقطه کوچک شروع می‌شود تا به بزرگی یک بشقاب. ممکن است آن‌ها به هم متصل شده و اندازه‌های بزرگ‌تری را ایجاد کنند. کهیر اغلب طی ۲۴ ساعت یا کمتر از بین می‌رود. پس از محو شدن کهیر قبلی، ممکن است جای آن با یک کهیر جدید پر شود. بنابراین ممکن است کهیر برای چند روز یا بیشتر طول بکشد. یک دوره بروز کهیر معمولاً کمتر از ۶ هفته طول می‌کشد. به این نوع کهیر، " کهیر حاد" می‌گویند. اگر کهیر بیش از ۶ هفته طول بکشد، به آن "کهیر مزمن" می‌گویند. کهیر حاد اغلب در اثر آلرژی ایجاد می‌شود، اما می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. اصطلاح پزشکی کهیر" اورتیکار یا (urticarial)" می‌باشد. هنگامی که تاول‌های کهیر به عمق پوست نفوذ کنند به آن‌ها "آنژیوادم (angioedema)" می‌گویند. این بیماری با کهیر آغاز می‌شود و اغلب باعث تورم پلک‌ها و لب می‌شود. دراین‌صورت، فرد نیاز به مراقبت‌های اورژانسی پزشکی خواهد داشت.

علائم و نشانه‌های کهیر

شایع‌ترین علائم کهیر(نشانه‌های بصری) کهیر عبارت‌اند از:

• برآمدگی خفیف و یا تورم، به رنگ صورتی یا قرمز.
  • تاول‌هایی که به‌تنهایی یا به‌صورت گروهی ظاهر می‌شوند، ممکن است به هم متصل شده و یک ناحیه بزرگی از بدن را درگیر نمایند.
  • تورم پوستی که در یک نقطه از بدن، ظرف ۲۴ ساعت فروکش می‌کند اما ممکن است در نقطه‌ای دیگر مجدداً عود کند.

معمولاً کهیر ایجاد خارش می‌کند. گاهی اوقات باعث سوزش یا زخم می‌شوند. برخی افراد همیشه در یک منطقه خاصی از بدن خود دچار کهیر می‌شوند. اغلب هنگامی که این افراد در معرض یک محرک قرار می‌گیرند، دچار کهیر می‌شوند.

متخصصان پوست این نوع کهیر را کهیر ثابت می‌نامند، بدین معنی که جای این کهیر همیشه ثابت است. ممکن است کهیر ثابت در اثر مصرف دارویی خاص و یا نور بیش‌ازحد خورشید ایجاد شود.

چه کسانی به کهیر مبتلا می‌شوند؟

کهیر یک بیماری شایعی است. هرکسی می‌تواند به آن مبتلا شود.

چه چیزی باعث کهیرمی شود؟

واکنش‌های آلرژیک می‌توانند باعث بروز کهیر شوند. چیزهایی که معمولاً باعث واکنش آلرژیک می‌شوند عبارت‌اند از:

• مواد غذایی: میوه‌ها (به‌خصوص مرکبات)، شیر، تخم‌مرغ، بادام‌زمینی، خشکبار درختی و صدف.
  • داروها.
  • نیش و گزش حشرات.
  • حیوانات.
  • گرده‌ها.
  • لمس چیزی که شما نسبت به آن حساسیت دارید، مانند لاتکس.
  • آلرژی نسبت مواد تزریقی.

سایر علل کهیر عبارت‌اند از:

• عفونت‌ها، ازجمله سرماخوردگی و عفونت‌های ناشی از برخی باکتری‌ها یا قارچ‌ها.
  • بعضی از بیماری‌ها، ازجمله التهاب عروق، لوپوس و بیماری تیروئید.
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید (کهیر خورشیدی)، گرما، سرما، یا آب.
  • ورزش.
  • استرس.
  • فشار بر روی پوست، مانند نشستن بسیار طولانی.
  • تماس با مواد شیمیایی.
  • خاراندن پوست.

کهیر می‌تواند در عرض چند دقیقه پس از تماس با محرک ایجاد شود و یا ممکن است پس از دو ساعت با کمی تأخیر بروز نماید.

چگونه متخصصین پوست کهیر را تشخیص می‌دهند؟

هنگامی که شخصی به کهیر مبتلا می‌شود، اغلب یک متخصص پوست می‌تواند با نگاه کردن به پوست، آن را تشخیص دهد. بااین‌حال، گاهی اوقات پیدا کردن علت کهیر می‌تواند سخت باشد. به‌ویژه در خصوص کهیرهایی که بیش از شش هفته طول بکشند. برای پیدا کردن علت کهیر، متخصص پوست سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند، سؤالاتی می‌پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. ممکن است آزمایش‌های زیر درخواست شوند:

• تست آلرژی (آزمون پوستی یا آزمایش خونی).
  • آزمایش خون (برای شناسایی بیماری یا عفونت).
  • نمونه‌برداری پوست.

برای انجام بیوپسی یا نمونه‌برداری پوست، متخصص پوست یک قطعه کوچک از پوست را جدا کرده و آن را برای بررسی‌های بیشتر به آزمایشگاه می‌فرستد یا در زیر میکروسکوپ دقیق وضعیت آن را بررسی می‌کند.

چگونه متخصصین پوست کهیر را درمان می‌کنند؟

خدمات کلینیک ما طیف گسترده‌ای از نیازهای بیماران را پوشش می‌دهد، ازجمله: درمان‌های دارویی و پزشکی، جراحی‌های پوست، جراحی و خدمات زیبایی. پزشکان و متخصصان ما چهره‌های شناخته‌شده داخلی و بین‌المللی هستند. ما با بالاترین کیفیت و با پیشرفته‌ترین تجهیزات، به درمان اختلالات پوستی ازجمله کهیر می‌پردازیم. پیشرفته‌ترین روش‌های تشخیصی، درمانی و پژوهشی در مرکز ما صورت می‌پذیرد. بنابراین، به شما کمک خواهیم کرد علت بیماری خود را شناخته و آن را به بهترین نحو درمان نمایید.

در موارد خفیف یا متوسط، رایج‌ترین درمان آنتی‌هیستامین‌های بدون آرام‌بخش (خواب‌آلودگی ایجاد نمی‌کند) هستند. آنتی هیستامین‌ها علائمی مانند خارش را از بین می‌برند. اگر مبتلا به کهیر مزمن باشید، ممکن است متخصص پوست یک آنتی‌هیستامین برای شما تجویز کند. شما باید هر روز این دارو را مصرف کنید تا از بروز کهیر جلوگیری به عمل آورد. انواع مختلفی از آنتی هیستامین‌ها در بازار موجود می‌باشد. برخی از آن‌ها در شما ایجاد رخوت می‌کنند، و بعضی هم نه. همه آنتی هیستامین‌ها در همه افراد تأثیر یکسانی ندارند. ممکن است متخصص پوست یک آنتی هیستامین را با داروهای دیگر ترکیب کند تا کهیر بهتر کنترل شود.

داروهای دیگری که برای درمان کهیر تجویز می‌شوند عبارت‌اند از:

• کورتیزون (به‌صورت کوتاه‌مدت. به دلیل آنکه استفاده طولانی مدت، عوارض جانبی ایجاد می‌کند).
  • داپسون، که یک ضد باکتری می‌باشد.
  • داروهای کاهش دهنده التهاب (قرمزی و تورم).

از متخصص پوست خود در مورد عوارض جانبی احتمالی داروهایی که برای درمان کهیر است اطلاعات لازم را کسب نمایید. در برخی موارد کهیر یا آنژیوادم، ممکن است به تزریق اپی نفرین (آدرنالین) نیاز باشد.

نتیجه

برخی افراد دچار کهیر مزمن (بیش از شش هفته) می‌شوند. گاهی اوقات کهیر مزمن به‌خودی‌خود برطرف می‌شود – معمولاً ظرف یک سال. در برخی دیگر ممکن است در طی سال‌ها کهیر گاهی بروز می‌کند و گاهی هم برطرف می‌شود. ممکن است کودکان به خاطر داشتن آلرژی، دچار کهیر شوند. برای بسیاری از افراد، کهیر بیماری جدی محسوب نمی‌شود. ممکن است کهیر نشانه‌ای از یک بیماری داخلی باشد. برخی از افراد در اثر کهیر دچار تورم شدید می‌شوند که به آن آنژیوادم می‌گویند. اگر شما به کهیر مبتلا شدید و تنفس یا بلع‌تان دچار اشکال شد، سریعاً خود را به اورژانس پزشکی برسانید.

نکاتی برای مدیریت کهیر

هنگامی که کهیر خفیف باشد، ممکن است نیاز به درمان نباشد. شما اغلب می‌توانید خارش را با قرار دادن کیسه آب سرد یا دوش آب سرد کاهش دهید. اگر شما دچار واکنش‌های آلرژیک شدید می‌شوید، مانند تنگی نفس، با پزشک خود مشورت کنید و می‌توانید از یک داروی نسخه‌ای به نام " انژکتور خودکار" استفاده نمایید. زمانی که شما این دارو را به ران خود تزریق کنید، واکنش آلرژیک شما متوقف می‌شود. در مورد چگونگی استفاده از این دارو از توصیه‌های پزشک خود پیروی کنید.