تبخال (هرپس سیمپلکس): علت،علائم و درمان

تب‌خال یک عفونت است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود. تبخال دهانی باعث ایجاد زخم‌های سرد در اطراف دهان و یا صورت می‌شود. تب‌خال تناسلی، آلت تناسلی، باسن یا مقعد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تب‌خال تناسلی یک بیماری است که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. این عارضه ناحیه تناسلی، باسن یا مقعد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. عفونت‌های هرپس دیگر می‌تواند بر چشم‌ها، پوست و یا دیگر نواحی بدن تأثیر بگذارد. این ویروس می‌تواند در نوزادان تازه متولدشده و یا در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف خطرناک باشد.

در کلینیک زیبایی تخصصی صدف، ما رویکردی خاص نسبت به بیماری تب‌خال (هرپس سیمپلکس) داشته و از درمان‌های فردی برای درمان آن استفاده می‌کنیم. این درمان برای تمامی بیماران به مدت حداقل ۱۲ تا ۲۴ ماه صرف‌نظر از وجود علائم / حملات بیماری توصیه می‌شود.

علائم و نشانه‌ها

هرپس سیمپلکس نوع ۱:‌ تب‌خال دهانی

برخی از افراد در بدو ابتلا به ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ به زخم‌های دهانی دچار می‌شوند. در برخی دیگر هیچ علائمی دیده نمی‌شود. علائم اغلب در کودکان بین ۱ و ۵ ساله رخ می‌دهد.
علائم ممکن است خفیف یا شدید باشند و اغلب طی ۱ تا ۳ هفته پس از ابتلای شما به ویروس ظاهر می‌شوند. علائم ممکن است تا ۳ هفته ادامه داشته باشند.
علائم هشداردهنده عبارت‌اند از:

• خارش پوست لب یا پوست اطراف دهان
  • احساس سوزش در نزدیکی لب‌ها و یا ناحیه دهان
  • احساس سوزن سوزن شدن در نزدیکی لب‌ها و ناحیه دهان

پیش از ایجاد تاول‌ها، شما ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

• گلودرد
  • تورم غدد
  • بلع دردناک

تاول‌ها یا زخم ممکن است بر روی نواحی زیر ایجاد شود:

• لثه‌ها
  • لب‌ها
  • دهان
  • گلو

ایجاد بسیاری از تاول‌ها حمله نامیده می‌شود. شما ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:‌

• تاول‌های قرمز که ترکیده و مایعی از آنها خارج می‌شود.
  • تاول‌های کوچک پر از مایع زرد و شفاف
  • چندین تاول کوچک‌تر که ممکن است با یکدیگر رشد کرده و تشکیل یک تاول بزرگ را بدهند.
  • تاول زرد و پوسته پوسته که پس از بهبود به پوست صورتی تبدیل می‌شود.

عوامل زیر ممکن است موجب بروز علائم شوند:‌

• عادت ماهانه و یا تغییرات هورمونی
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • استرس

علائم در صورت عود مجدد،‌ معمولاً خفیف‌تر هستند.

هرپس سیمپلکس نوع ۲: تب‌خال ناحیه تناسلی

بسیاری از افراد مبتلابه تبخال ناحیه تناسلی هرگز زخمی را تجربه نمی‌کنند، یا علائم آن‌ها چنان خفیف است که به چشم نیامده و اغلب با نیش حشرات یا بیماری‌های پوستی دیگر اشتباه گرفته می‌شود.

اگر علائم و نشانه‌ها در طول اولین حمله رخ دهند، می‌توانند بسیار شدید باشند. این اولین حمله اغلب طی۲ روز تا ۲ هفته پس از ابتلا اتفاق می‌افتد.
علائم عمومی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• کاهش اشتها
  • احساس ضعف عمومی (کسالت)‌
  • درد عضلانی در ناحیه کمر، باسن، ران‌ها، زانوها
  • تورم و شکنندگی گره‌های لنفاوی در کشاله ران

علائم تناسلی شامل تاول‌های کوچک دردناک پراز مایع بی‌رنگ یا به رنگ کاه است. نواحی‌ای که زخم ممکن است در آن‌ها ایجاد شود عبارت‌اند از:

• لبه‌های خارجی واژن (لبه‌های فرج )، مهبل، گردن رحم، اطراف مقعد، و ران‌ها و یا باسن (در زنان)
  • آلت تناسلی مرد، کیسه بیضه، اطراف مقعد، ران‌ها و یا باسن (در مردان)
  • زبان، دهان، چشم‌ها، لثه‌ها، لب‌ها، انگشتان دست و دیگر اعضای بدن (در هر دو جنس)

پیش از ایجاد تاول‌ها، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن، سوزش، خارش، یا درد در ناحیه ایجاد تاول وجود داشته باشد. پس از ترکیدن تاول‌ها، زخم‌های کم‌عمق بسیار دردناک بر جای می‌ماند. این زخم‌ها پوسته شده و طی یک دوره زمانی ۷ تا ۱۴ روزه یا بیشتر بهبود پیدا می‌کنند.
دیگر علائم عبارت‌اند از:‌

• ادرار دردناک
  • ترشح از مهبل (در زنان) و یا عدم توانایی در تخلیه مثانه و نیاز به سوند ادراری

حمله دوم می‌تواند هفته‌ها یا ماه‌ها بعد رخ دهد. این حمله معمولاً خفیف‌تر بوده و زودتر از حمله نخست برطرف می‌شود. باگذشت زمان، تعداد حملات ممکن است کاهش پیدا کند.

علت‌ها و دلایل

هرپس سیمپلکس نوع ۱ : تب‌خال دهانی

علت تبخال دهانی یک عفونت رایج در ناحیه دهان است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ ایجاد می‌شود. اکثر مردم در ایالات‌متحده در سن ۲۰ سالگی به این ویروس مبتلا می‌شوند.
پس از اولین ابتلا، ویروس در بافت‌های عصبی صورت به خواب می‌رود (خفته می‌شود). گاهی اوقات، این ویروس بیدار شده (مجدداً فعال می‌شود)، و باعث ایجاد زخم‌های سرد می‌گردد.
ویروس تب‌خال نوع ۲ اغلب موجب ایجاد تبخال ناحیه تناسلی می‌گردد. اما، گاهی‌اوقات هرپس سیمپکس نوع ۲ در طول رابطه جنسی دهانی به دهان منتقل شده و موجب تب‌خال دهانی می‌شود.
ویروس تبخال به‌راحتی از طریق افراد مبتلابه حمله فعال یا زخم منتشر می‌شود. احتمال ابتلای شما به این ویروس وجود دارد، اگر:

• دارای ارتباط صمیمی و یا شخصی با فرد مبتلا هستید.
  • یک زخم تب‌خال باز یا شیئی که در تماس با ویروس تبخال بوده،‌ مانند ریش‌تراش آلوده، حوله، ظرف و دیگر وسایل مشترک را لمس کرده‌اید.

والدین ممکن است در طول فعالیت‌های منظم روزانه ویروس را به فرزندان خود منتقل کنند.

هرپس سیمپلکس نوع ۲:  تب‌خال ناحیه تناسلی

تبخال تناسلی پوست یا مخاط غشای اندام تناسلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.علت تبخال تناسلی در زمان تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.
هرپس سیمپلکس نوع ۲ اغلب موجب ایجاد تب‌خال تناسلی می‌شود. هرپس سیمپلکس نوع ۲  می‌تواند از طریق مایعات (ترشحات) از دهان و یا ناحیه تناسلی منتقل شود.
چنانچه پوست، واژن، آلت تناسلی، یا دهان شما با فرد مبتلابه تب‌خال تماس پیدا کند،‌ امکان ابتلای شما به این بیماری وجود دارد.
در صورت لمس پوست فرد مبتلابه تبخال، تاول یا زخم، شما به‌احتمال‌زیاد به تب‌خال مبتلا خواهید شد. اما حتی زمانی که هیچ زخم یا علائم دیگری وجود ندارد، بازهم احتمال انتشار تب‌خال وجود دارد. در برخی از موارد، شما از ابتلای خود مطلع نیستید.
ابتلا به هرپس سیمپلکس نوع ۲ در زنان نسبت به مردان شایع‌تر است.

هرپس سیمپلکس نوع ۱:‌ تب‌خال دهانی

علائم ممکن است بدون درمان و به‌خودی‌خود طی ۱ تا ۲ هفته برطرف شوند.
مسئول مراقبت‌های پزشکی شما می‌تواند داروهایی برای درمان تبخال برایتان تجویز کند. این داروها ضدویروس نامیده می‌شود و می‌تواند به کاهش درد و درمان تب خال  کمک کند.
چنانچه داروهای ضدویروس را با مشاهده علائم هشداردهنده زخم دهانی، و پیش از ایجاد تاول‌ها مصرف کنید، بهترین نتیجه حاصل خواهد شد. اگر شما مکرراً به زخم دهانی مبتلا می‌شوید، ممکن است نیاز به مصرف مداوم این داروها داشته باشید.

• کرم‌های پوستی ضدویروسی نیز ممکن است استفاده شود. اما، این کرم‌ها گران بوده و اغلب تنها قادر به کوتاه کردن زمان حمله از چند ساعت تا یک روز هستند.

اقدامات زیر نیز می‌تواند به بهبود شما کمک کند:‌

• برای کمک به کاهش درد از یخ و یا یک لیف حمام گرم بر روی زخم‌ها استفاده کنید.
  • تاول‌ها را به‌آرامی با صابون ضدعفونی‌کننده و آب شستشو دهید. این کار به پیشگیری از گسترش ویروس به سایر نواحی بدن کمک می‌کند.
  • از مصرف نوشیدنی‌های داغ، غذاهای ادویه‌دار و شور و مرکبات پرهیز کنید.
  • آب سرد غرغره کنید و یا آب‌نبات بخورید.
  • با آب‌نمک شستشو دهید.
  • از یک مسکن مانند استامینوفن استفاده کنید.

هرپس سیمپلکس نوع ۲-  تب‌خال ناحیه تناسلی

تب‌خال تناسلی قابل‌درمان نیست. داروهای ضدویروسی ممکن است تجویز شود.

• این داروها از طریق التیام سریع‌تر زخم‌ها،‌ به تسکین درد و ناراحتی در طول حمله بیماری کمک می‌کنند. به نظر می‌رسد که این داروها در طول حمله اول عملکرد بهتری نسبت به حملات بعدی دارند.
  • در صورت تکرار حمله، مصرف دارو باید به‌محض سوزن سوزن شدن، سوزش یا خارش و یا به‌محض ایجاد تاول‌ها آغاز شود.
  • افرادی که دارای حملات مکرر هستند، ممکن است این داروها را در طول یک دوره زمانی به‌صورت روزانه مصرف کنند. این کار به پیشگیری از حملات بیماری و یا کوتاه کردن طول بیماری کمک می‌کند. همچنین می‌تواند شانس انتقال تبخال به شخص دیگر را کاهش دهد.
    تب‌خال در زنان باردار ممکن است در طول ماه آخر بارداری برای کاهش شانس حمله در زمان وضع حمل درمان شود.

درمان لیزری

درمان لیزر بر روی زخم انجام می‌شود. لیزر با شدت کم به کار گرفته می‌شود، به‌طوری‌که انرژی لیزر بر روی زخم سرد یا ضایعات متمرکز  می‌شود. انرژی نور ویروس موجود در آن ناحیه خاص را می‌کشد و زمان التیام زخم را تسریع می‌کند. همچنین شما ممکن است شاهد درمان سریع تبخال باشید، به‌طوری‌که زخم دیگر همانند قبل دردناک نمی‌باشد. درمان لیزر را می‌توان بر روی یک زخم سرد کاملاً شکل‌گرفته و یا زخمی که در حال شکل گرفتن است، انجام داد. زمانی که ضایعه در حال شکل‌گیری است، یک احساس سوزن سوزن شدن وجود دارد. با کمک درمان لیزر در این زمان، ضایعه به‌طورکامل ظاهر نمی‌شود، زیرا ویروس مسئول ایجاد آن، توسط انرژی لیزر کشته خواهد شد.