درمان، رفع زگیل یا تبخال الت تناسلی

زگیل‌ها و تبخال‌های آلت تناسلی، توده‌های سلولی گوشتالویی هستند که در ناحیه آلت تناسلی یا مقعد به وجود می‌آیند. زگیل و تبخال در اثر عفونت به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. این عفونت می‌تواند از طریق تماس پوستی و نیز ترشحات آلت تناسلی در زمان رابطه جنسی، از شخصی به شخص دیگر منتقل شود.

علت به وجود آمدن زگیل و تبخال تناسلی

زگیل و تبخال تناسلی در اثر عفونت به ویروس HPV به وجود می‌آید. انواع مختلفی از ویروس HPV وجود دارد. حدود ۴۰ نوع از ۱۰۰ نوع ویروس HPV می‌توانند در انسان، زگیل و تبخال تناسلی ایجاد کنند، اما اغلب زگیل‌ها و تبخال‌های تناسلی در انسان توسط دو نوع آن شامل نوع ۶ و نوع ۱۱ ایجاد می‌شود.

زگیل و تبخال تناسلی از طریق تماس پوستی مثلاً در زمان رابطه جنسی واژنی یا دهانی و یا هنگام استفاده مشترک از اسباب‌بازی‌های جنسی، به فرد سالم منتقل می‌شود. ممکن است در زمانی که هیچ گونه زگیل و تبخال تناسلی قابل مشاهده‌ای در شما وجود ندارد و حتی بدون داشتن رابطه جنسی نیز از طریق تماس نزدیک پوستی، این ویروس را به دیگران منتقل کنید. این ویروس معمولاً از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود، اما ممکن است از زگیل‌های موجود بر روی دست‌ها هم به دیگران سرایت کند.

افرادی که زیاد شریک جنسی خود را تغییر می‌دهند، بیشتر در معرض ابتلا به زگیل و تبخال تناسلی هستند.

اگر شما باردار باشید و زگیل و تبخال تناسلی هم داشته باشید، ممکن است این ویروس در زمان زایمان طبیعی به نوزاد شما هم منتقل شود، که البته این حالت خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد.

علائم زگیل و تبخال تناسلی

بسیاری از افرادی که به ویروس HPV آلوده می‌شوند، هیچ گونه علائمی از این عفونت ویروسی نشان نمی‌دهند و زگیل و تبخال تناسلی هم در آنها ایجاد نمی‌شود. اما حتی اگر هیچ گونه زگیل و تبخال تناسلی در شما قابل مشاهده نباشد، باز هم ممکن است ناقل ویروس این بیماری باشید. زگیل و تبخال تناسلی ممکن است چند هفته یا چند ماه بعد از آنکه شما به ویروس آلوده شدید، شروع به ظهور و رشد کند.

در زنان، زگیل و تبخال تناسلی می‌تواند در قسمت‌های زیر ایجاد شود:

• بر روی آلت تناسلی
  • در داخل یا خارج واژن
  • بر روی سرویکس (گردن رحم)
  • در داخل مجرای پیشاب (لوله‌ای که ادرار را از مثانه به آلت تناسلی منتقل می‌کند تا از آنجا خارج شود)
  • در داخل یا خارج مقعد

در مردان، زگیل و تبخال تناسلی می‌تواند در قسمت‌های زیر ایجاد شود:

• بر روی آلت تناسلی
  • بر روی پوست بیضه‌ها
  • در داخل مجرای پیشاب
  • در داخل یا خارج مقعد

این احتمال وجود دارد که زگیل و تبخالی که به وسیله این ویروس ایجاد می‌شود، بر روی لب‌ها و داخل دهان، بینی یا گلوی شما هم ظاهر شود.

اگرچه زگیل‌ها و تبخال‌های تناسلی معمولاً بدون درد هستند، اما ممکن است التهاب، خارش و حتی خونریزی پیدا کند. اگر زگیل و تبخال تناسلی در داخل مجرای پیشاب شروع به خونریزی کند، ممکن است در ادرار خود خون ببینید. همچنین اگر خونریزی از زگیل‌ها و تبخال‌های ناحیه مقعد باشد، ممکن است در داخل توالت یا روی دستمال توالت، خون مشاهده شود.

تشخیص زگیل و تبخال تناسلی

اگر فکر می‌کنید که احتمالاً دچار زگیل و تبخال تناسلی شده‌اید، برای درمان و پیشگیری از گسترش آن به کلینیک بهداشت جنسی یا به پزشک خود مراجعه کنید. اگر پزشک شما تشخیص دهد که به زگیل و تبخال تناسلی مبتلا شده‌اید، ممکن است شما را برای درمان به یک کلینیک بهداشت جنسی ارجاع دهد.

برای مراجعه به کلینیک بهداشت جنسی، لازم نیست که حتماً توسط پزشک خود معرفی شده باشید، بلکه می‌توانید شخصاً به این کلینیک‌ها مراجعه کنید. تمامی ویزیت‌ها در این کلینیک کاملاً محرمانه است و شما مجبور نیستید که اسم و مشخصات خود را ارائه کنید. کلینیک هم بدون رضایت شما، جزئیات بیماری و درمان شما را برای پزشکتان نخواهد فرستاد.

در کلینیک بهداشت جنسی و یا در زمان مراجعه به پزشک، یک پزشک یا پرستار شما را معاینه می‌کند و اطلاعاتی در مورد سوابق پزشکی شما می‌گیرد. معمولاً پزشک یا پرستار با نگاه کردن به زگیل و تبخال تناسلی می‌تواند آن را تشخیص دهد. همچنین ممکن است یک معاینه داخلی بر روی واژن یا مقعد شما انجام دهد تا زگیل و تبخال داخلی را تشخیص دهد. در بعضی مواقع، ممکن است برای تأیید زگیل و تبخال تناسلی، یک نمونه کوچک از بافت آن گرفته شود، اما نمونه‌برداری برای این منظور زیاد معمول نیست.

اگر شما به زگیل و تبخال تناسلی مبتلا شده باشید، ممکن است موارد دیگری از عفونت‌هایی که از طریق جنسی منتقل می‌شوند نیز در شما وجود داشته باشد. بنابراین ممکن است پزشک همزمان با معاینه شما، آزمایش‌های دیگری هم برای تشخیص این عفونت‌های احتمالی تجویز کند.

درمان زگیل و تبخال تناسلی

ما در کلینیک فوق تخصصی زیبایی صدف، یک دستورالعمل اختصاصی برای درمان زگیل و تبخال تناسلی طراحی کرده‌ایم که درمان راحت، ایمن و بسیار مؤثر این عارضه را امکانپذیر می‌سازد. به منظور افزایش میزان موفقیت در برطرف کردن دائمی زگیل‌ها و تبخال‌های تناسلی، ما اغلب این روش اختصاصی را با درمان‌های موضعی ساده دیگر که برای دوره زمانی معینی در خانه انجام می‌شود، تلفیق می‌کنیم.برای بحث و کسب اطلاعات بیشتر در مورد زگیل و تبخال تناسلی لطفاً از طریق تماس با شماره تلفن ۲۷۴۳۷-۰۲۱ و یا از طریق نوبت‌دهی اینترنتی، یک قرار ملاقات با جراحان سرشناس ما تعیین کنید.

برای درمان زگیل‌ و تبخال تناسلی چند روش مختلف وجود دارد، اما ممکن است شما تصمیم بگیرید که برای درمان این عارضه، اقدامی انجام ندهید. اگر زگیل و تبخال تناسلی درمان نشود، می‌تواند به خودی خود برطرف شود. اما برطرف شدن کامل آن در برخی از افراد می‌تواند تا مدت زیادی (سال‌ها) طول بکشد.

روش درمانی مورد استفاده برای زگیل و تبخال تناسلی به عواملی مانند اندازه، موقعیت و تعداد آن بستگی دارد.

داروها

ممکن است داروهایی از قبیل ایمیکوئیمود و پودوفیلوتوکسین به شکل کرم یا مایع توسط پزشک برای شما تجویز شود تا آن را بر روی تاول‌های زگیل و تبخال تناسلی بمالید. این کار را می‌توانید خودتان در خانه انجام دهید. اگر هم موقعیت زگیل و تبخال شما در جایی است که خودتان نمی‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید، می‌توانید از فرد دیگری بخواهید که برای این کار به شما کمک کند.

کرایوتراپی

در روش کرایوتراپی از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل و تبخال تناسلی استفاده می‌شود. معمولاً این روش طی یک دوره چند جلسه‌ای، مثلاً هر یک یا دو هفته یک بار به مدت ۶ تا ۱۲ هفته، انجام می‌شود. اگر برای درمان کامل شما به تعداد جلسات بیشتری نیاز باشد، پزشک یا پرستار به شما اطلاع می‌دهد.

لیزر درمانی

از روش لیزر درمانی می‌توان برای تخریب زگیل و تبخال تناسلی استفاده کرد. این روش تحت شرایط بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. با استفاده از بی‌حسی موضعی، شما هیچ گونه دردی در محل عمل احساس نمی‌کنید و در عین حال در تمام طول مدت عمل، بیدار خواهید بود.

الکتروکاتری

برای رفع زگیل و تبخال تناسلی، شما می‌توانید از روش حرارت درمانی (الکتروکاتری یا اکسیزیون الکتروسرجیکال) استفاده کنید. این عمل نیز تحت شرایط بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد.

جراحی

ممکن است برای رفع زگیل و تبخال تناسلی شما از عمل جراحی تحت بی‌حسی موضعی استفاده شود.

برای برطرف کردن کامل زگیل و تبخال تناسلی ممکن است لازم باشد که درمان مورد نظر را چندین مرتبه تکرار کنید، زیرا حذف کامل علائم این عارضه می‌تواند بسیار مشکل باشد و یا بعد از انجام درمان مجدداً بروز کند. همچنین اگر شما سیگار می‌کشید، احتمالاً بدن شما در مقایسه با یک فرد غیر سیگاری، پاسخ ضعیف‌تری نسبت به درمان این عارضه نشان می‌دهد.

استفاده از کرم

بعضی از کرم‌های مخصوص درمان زگیل و تبخال تناسلی می‌تواند باعث اختلال در انواع خاصی از روش‌های جلوگیری از بارداری از قبیل کاندوم، دیافراگم و کلاهک شود. بنابراین اگر از این کرم‌ها استفاده می‌کنید، ممکن است لازم باشد که از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. همچنین از رابطه جنسی محافظت نشده، بلافاصله بعد از مالیدن این کرم‌ها خودداری کنید، زیرا این کرم می‌تواند باعث تحریک و ایجاد حساسیت پوستی در شریک جنسی شما شود. اطلاعات بیشتر در این زمینه را می‌توانید از پزشک یا پرستار خود بگیرید.

ملاحظات خاص

اگر شما باردار هستید

اگر در طول دوره بارداری دچار زگیل و تبخال تناسلی شده‌اید، حتماً به پزشک، ماما یا پزشک متخصص زایمان اطلاع بدهید. پزشک برای شما درمان مخصوصی تجویز می‌کند تا بتوانید زایمان خود را به طور ایمن انجام دهید.

در طول دوره بارداری ممکن است اندازه زگیل‌ها و تبخال‌های تناسلی بزرگ‌تر شده و یا تعداد آنها افزایش یابد و یا حتی بعد از چندین سال دوباره ظاهر شود. اگر شما در داخل واژن خود زگیل یا تبخالی دارید که اندازه آن خیلی بزرگ شده است، ممکن است لازم باشد آن را درمان کنید تا مطمئن باشید که در زمان زایمان مشکلی برای شما به وجود نمی‌آورد. در موارد نادر ممکن است به خاطر عوارض جانبی احتمالی آن، شما نتوانید زگیل و تبخال تناسلی خود را بردارید. در این صورت ممکن است زایمان شما به روش سزارین انجام شود.

در موارد نادری ممکن است عفونت به ویروس HPV در زمان زایمان طبیعی به نوزاد شما نیز منتقل شود. این عارضه می‌تواند در گلو یا بر روی آلت تناسلی نوزاد ایجاد شود. در این صورت شاید لازم باشد که نوزاد شما بلافاصله بعد از تولد، برای رفع این عفونت تحت درمان قرار گیرد.

اگر شما مبتلا به ضعف سیستم ایمنی هستید

شدت عارضه زگیل و تبخال تناسلی در افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، برای مثال مبتلا به بیماری ایدز بوده و یا تحت درمان سرطان قرار دارند، احتمالاً شدیدتر و شانس موفقیت درمان آن کمتر خواهد بود. در واقع خطر بازگشت و عود کردن زگیل و تبخال تناسلی در این افراد بیشتر است. در این صورت باید حتماً در قرارهای متوالی به پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که با روش مناسب با شرایط خاص خود به طور موفقی درمان شده‌اید.