درمان قارچ ناخن پا با لیزر

قارچ ناخن پا، نوعی عفونت غیر‌خطرناک در ناخن‌ها است که در اغلب موارد توسط درماتوفیت‌های انسانی (مانند قارچ Trichophyton rubrum و Trichophyton Mentagrophytes) و در موارد کمتری توسط مخمرها (مانند مخمر کاندیدا) و قارچ‌های غیر‌درماتوفیتی ایجاد می‌شود. قارچ ناخن، معمولا در ابتدا در پوست اطراف ناخن رشد می‌کند و سپس به بستر ناخن و بعد خود ناخن نفوذ می‌کند. هرچند قارچ ناخن پا با نشانه‌های ظاهری در ناخن، همراه است اما تشخیص صحیح قارچ ناخن پا با استفاده از آزمایشی انجام می‌شود که وجود قارچ در ناخن پا را بررسی می‌کند و بدین طریق علت اصلی تغییر ظاهر ناخن مشخص می‌شود.

کچلی سر (عفونت قارچی پوست سر) قارچی است که پوست سر و در برخی موارد ابروها و مژه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مجموعه این قارچ‌ها که موجب بروز این بیماری می‌گردند درماتوفیت نام دارند (متعلق به جنس و رده‌ی تریکوفیتون یا میکروسپوروم). قارچ سر باعث ایجاد نقاطی کوچک با ظاهر سیاه و یا طاسی و احساس خارش در پوست سر می‌شوند.

در کلینیک فوق تخصصی زیبایی صدف، لیزر قارچ ناخن پا با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی لیزر انجام می‌شود و بدون نیاز به استفاده از داروهای مضر ضد قارچ و آنتی بیوتیک، قارچ ناخن کاملا از بین می‌رود. باوجود امکان درمان قارچ پا با لیزر، دیگر نیازی به استفاده از داروهای مضر که با احتمال بروز مسمویت کبدی همراه هستند، نمی‌باشد. اگر مایل به درمان قارچ ناخن پا با روش جدید لیزری هستید، لطفا برای رزرو نوبت با شماره‌ی ۲۷۴۳۷-۰۲۱ با ما تماس بگیرید.

علائم عفونت قارچی ناخن پا چیست؟

از علائم قارچ ناخن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• تغییر رنگ ناخن
  • وجود رگه‌های زردرنگ در زیر ناخن
  • ضخیم شدن و ناهموار شدن ناخن
  • ترد و شکننده شدن ناخن و تکه تکه شدن آن
  • جدا شدن ناخن از پوست زیرین آن
  • جمع شدن کثیفی (تشکیل شده از پوسته‌ها و تکه‌های ناخن) در زیر ناخن‌ها
  • وجود رگه‌ها یا لکه های سفید روی ناخن

عفونت قارچی ناخن چگونه به‌وجود می‌آید؟

قارچ‌ها تقریبا همه جا هستند، از جمله در هوا، در گرد و غبار و در خاک. معمولا کف حمام، رختکن‌ها و استخر‌ها به عنوان منابع اصلی قارچ‌ها شناخته می‌شوند، البته هیچ مطالعات علمی تاکنون این موضوع را اثبات نکرده است.

Untitled-2

علائم عفونت قارچی ناخن چیست؟

ناخن‌هایی که به عفونت قارچی مبتلا شده‌اند معمولا یک چند مورد از نشانه‌های ناخوشایند زیر را دارند:
عدم درخشندگی ناخن، شکنندگی ناخن، رگه‌های زردرنگ در ناخن، ضخیم شدن ناخن و گاها جدا شدن آن از پوست و وجود لکه‌های سفید روی ناخن.

چه روش‌هایی برای درمان قارچ ناخن وجود دارد؟

قارچ ناخن پا یکی از مشکلات شایع و از جمله بیماری های ناخن است و روش‌های درمانی که تاکنون  برای این مشکل ارائه شده، محدود، ناموثر و ناخوشایند بوده‌اند. این روش‌های درمان قارچ ناخن پا شامل استفاده از داروی ضد قارچ به صورت کرم موضعی یا خوراکی و یا برداشتن کامل ناخن می‌شود.

• کرم‌های موضعی ضدقارچ: این کرم‌ها نمی‌توانند به خوبی در ناخن نفوذ کنند و قارچ را از بین ببرند و لازم است شخص هر روز از کرم استفاده کند.
  • قرص‌های ضد قارچ: این روش درمان قارچ ناخن در تمامی بیمارن نتیجه‌بخش و موثر نیستند و مسمویت کبدی از عوارض احتمالی مصرف این قرص‌ها می‌باشد.
  • برداشتن کامل ناخن با جراحی یا با استفاده از محلول شیمیایی: این روش معمولا موثر نیست و این روش باعث آسیب به بدن بیمار شده و بیمار برای چندین ماه ناخن نخواهد داشت و در عین حال در معرض خطر ابتلای مجدد به عفونت قارچی ناخن است.
  • حذف دائمی ناخن: این روش باعث ایجاد ظاهر بسیار ناخوشایندی می‌شود.
  • لیزردرمانی: مدت زمان درمان با لیزر بسیار کوتاه است، میزان درد و ناراحتی بیمار ناچیز است و این روش نیاز به دوره‌ی ریکاوری ندارد و تاکنون هیچ عوارض جانبی از این روش درمانی گزارش نشده است. در این روش، اشعه‌ی لیزر به ناخن و بافت اطراف آن تابانده می‌شود. در صورتی که تمامی عفونت قارچی با اشعه لیزر از بین برود، بیمارن شاهد شفاف شدن ناخن خود خواهند بود.

درمان قارچ ناخن با لیزر چگونه خواهد بود؟

قبل از درمان

سعی کنید کثیفی‌های زیر ناخن را تمیز کنید و روی ناخن شما نیز نباید لاک بشد.

طی درمان

پزشک ابتدا با استفاده از الکل ناخن را تمیز می‌کند تا مطمئن شود که هیچ کثیفی زیر یا کنار ناخن وجود ندارد. قبل از شروع لیزر درمانی از ناخن شما عکس گرفته می‌شود تا روند بهبود و رشد ناخن در پرونده شما ثبت شود. در هنگام تاباندن اشعه‌ی لیزر روی ناخن ممکن است در خفیف یا متوسط، در ناخن خود احساس گرما کنید. تکنولوژی لیزر موجب گرم شدن ناخن و بستر ناخن با انرژی اشعه‌ی لیزر می‌شود و در نتیجه تعداد قارچ‌های موجود در ناخن کاهش یافته و رشد بافت سالم و شفاف ناخن افزایش می‌یابد. در این روش درمانی سر دستگاه لیزر روی ناخنی که به عفونت قارچی آلوده شده و همچنین بافت‌های اطراف ناخن، قرار داده می‌شود. پزشک شما این کار را تا زمانی ادامه می‌دهد که انرژی لیزر به بستر زیر ناخن برسد. در حین لیزردرمانی شما در ناخن خود احساس گرما می‌کنید. شما می‌توانید بلافاصله بعد از این که پزشکتان وجود قارچ ناخن را تشخیص داد، اقدام به لیزردرمانی کنید و بعد از اتمام لیزر درمانی نیز نیازی به ماندن در کلینیک نیست و می‌توانید کلینیک را ترک کنید.

بلافاصله بعد از درمان

شما می‌توانید بلافاصله بعد از اتمام جلسه‌ی لیزر درمانی، کلینیک را ترک کنید و به انجام کارهای روزانه خود ادامه دهید. ۲۴ ساعت بعد از لیزر کردن ناخن‌ها، می‌توانید به آن‌ها لاک بزنید. لازم است کفش‌های خود را عوض کنید و جوراب‌های خود را در آب داغ به طو کامل شست‌وشو دهید.

مدتی پس از لیزر درمانی

مجددا از ناخن‌های شما عکس گرفته می‌شود تا روند بهبودی شما در پرونده‌تان ثبت شود. ظرف چند ماه بعد از لیزردرمانی، اکثر بیماران شاهد رشد مداوم ناخن سالم و شفاف خواهند بود.

Untitled-1232

درمان قارچ ناخن چقدر طول می‌کشد؟

به طور میانگین، هر یک از جلسات لیزر درمانی در این کلینیک کمتر از یک ساعت طول می‌کشد و اکثر مراجعه‌کنندگان تنها به دو جلسه لیزر درمانی نیاز دارند. فرقی نمی‌کند که یکی یا تعداد بیشتری از ناخن‌ها به عفونت قارچی دچار شده باشند، متخصصین ما تمامی ناخن‌های آلوده به عفونت قارچی را به دقت درمان می‌کنند تا مطمئن شوند که تمامی عوامل ایجاد کننده عفونت قارچی از بین رفته‌اند. متخصصین ما نسبت به ارائه‌ی خدمات لیزر درمانی با بالاترین کیفیت به تمامی بیماران، متعهد هستند.

به چند جلسه لیزردرمانی نیاز است؟

اکثر عفونت‌های قارچی ناخن با یک جلسه لیزردرمانی که بین ۱۵ تا ۲۰  دقیقه طول می‌کشد، درمان می‌شوند. بلافاصله بعد از جلسه‌ی لیزر تغییری در ظاهر ناخن دیده نمی‌شود، چرا که بهبودی ناخن و رشد ناخن سالم زمان بر خواهد بود. تعداد جلسات درمانی مورد نیاز برای هر یک از بیماران متفاوت است و به شدت عفونت قارچی ناخن بستگی دارد. بعد از اتمام جلسه‌ی اول لیزردرمانی، پزشک شما، وضعیت ناخن‌ها را طی ۲ تا ۴ هفته بعد از لیزر درمانی بررسی می‌کند و سپس در صورت نیاز، انجام مجدد لیزر درمانی را توصیه می‌کند.

عوارض احتمالی این روش چیست؟

این روش هیچ عوارض جانبی قابل توجهی ندارد. شما ممکن است به خاطر گرمای ایجاد شده بر اثر اشعه‌ی لیزر در  حین لیزردرمانی در ناخن خود کمی احساس سوزش داشته باشید، اما بعد از اتمام لیزر درمانی هیچ سوزشی نخواهید داشت. همچنین ممکن است تا مدت زمان بسیار کوتاهی پس از لیزر درمانی، ناحیه مورد نظر کمی قرمز شود که این حالت نیز ظرف ۲۴ ساعت برطرف می‌شود.

بعد از درمان به چه مراقبت‌هایی نیاز است؟

شما می‌توانید بلافاصله بعد از اتمام جلسه‌ی درمانی کلینیک را ترک کنید و به کارهای روزانه خود ادامه دهید. توصیه می‌شود که بعد از انجام لیزردرمانی، کفش‌های جدید بپوشید و از جوراب‌هایی استفاده کنید که قبلا آن را به طور کامل با آب داغ شسته‌اید، تا بدین ترتیب از سرایت قارچ و بروز مجدد عفونت قارچی جلوگیری کنید.

آیا ممکن است قارچ ناخن دوباره بازگردد؟

در صورتی که قارچ در محیطی که در آن قرار دارید وجود داشته باشد، احتمال ابتلای مجدد به عفونت قارچی وجود دارد. برای کاهش احتمال ابتلای مجدد به عفونت قارچی لازم است به طور کامل به توصیه‌ها و اقدامات بعد از درمان عمل کنید. شما می‌توانید در مورد نتایج درمان و میزان تاثیر‌گذاری این نتایج و نحوه‌ی برنامه ریزی برای درمان قارچ ناخن، با پزشک خود گفت‌وگو کنید.

آیا این روش واقعا موثر است؟

تا کنون هزاران بیمار در سرتاسر جهان با این روش درمان شده‌اند. نتایج به دست آمده نشان داده است که به کارگیری این روش در اکثریت بیماران موجب بهبودی چشمگیری شده و در اغلب موارد، قارچ ناخن به طور کامل از بین رفته است. مطالعاتی که هر یک به طور مستقل انجام شده‌اند، نشان داده‌اند که لیزردرمانی برای از بین بردن قارچ ناخن می‌تواند موجب رشد ناخن سالم و شفاف شوند. بدین ترتیب داشتن ناخن‌های زیبا و شفاف می‌تواند برای شما به واقعیت تبدیل شود.

آیا این روش درمانی ایمن است؟

در تعداد بسیار زیادی از بیمارانی که ما تاکنون درمان کرده‌ایم، هیچ واکنش شدیدی نسبت به لیزر یا بروز آسیب‌دیدگی، زخم و عوارض جانبی ناشی از لیزر مشاهده نشده است. همانطور که می‌دانید، داروهای خوراکی که برای درمان قارچ ناخن پا تجویز می‌شود، خطرات بسیار جدی برای سلامتی شما به همراه دارند (شایع‌ترین این عوارض آسیب به کلیه و کبد است). لیزردرمانی قارچ ناخن پا هیچ عوارض جانبی شناخته شده‌ای ندارد.