درمان و رفع خشکی پوست صورت و بدن

یکی از مهمترین بخش‌های بدن ما، پوست صورت است؛ اما هنگامی‌که پوست صورت خشک شود، پوست زبر و سخت به نظر می‌رسد و حتی ملتهب، پوسته‌پوسته و خارش‌دار خواهد شد. خشکی پوست دلایل متعددی دارد و شناخت این عوامل به یافتن راهکار مناسب کمک خواهد نمود.

پوست خشک، چرب و مختلط اصلی‌ترین انواع پوست صورت می‌باشد. هرچند که برخی از افراد در مقایسه با سایر افراد بیشتر مستعد ابتلا به خشکی پوست هستند اما خشکی پوست عارضه بسیار شایعی است. با بالا رفتن سن، تاثیر روند پیری بر روی پوست قابل مشاهده خواهد بود. متخصصان ما در کلینیک صدف برای تشخیص این موضوع که آیا خشکی پوست به دلیل وجود بیمار پوست است یا خیر، پوستتان را با دقت معاینه خواهند کرد و بهترین روش‌های درمانی ازجمله روش هیدرودرم و میکرودرم ابریژن را به شما توصیه خواهند کرد. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می‌توانید از طریق ۲۷۴۳۷ با ما تماس حاصل فرمایید. تیم درمانی ما در کلینیک صدف به شما کمک خواهند کرد تا به بهترین نتایج دست‌یابید.

خشکی پوست

خشکی پوست یکی از عارضه‌های شایع می‌باشد که ممکن است به دلایل بسیار متعدد و در هر سنی روی دهد. غالباً استفاده از مرطوب‌کننده ها به بازسازی و اصلاح خشکی پوست کمک می‌کنند؛ اما گاهی اوقات افراد برای درمان خشکی پوست صورت خود به کمک متخصص پوست نیاز پیدا می‌کنند. خشکی شدید پوست می‌تواند از علائم هشداردهنده بیماری درماتیت باشد. علت خشکی پوست در بیماری درماتیت نشانه التهاب پوست است و می‌تواند موجب بروز راش‌های خارش‌دار و لکه‌های خشکی شود که موجب آسیب به پوست می‌شود. هر چه بیماری درماتیت زودتر تشخیص و درمان داده شود، بهتر است. اگر درماتیت بدون درمان رها شود بیماری تشدید خواهد شد. شوره سر نیز از بیماری های مزمن شایع پوست سر است که با ورقه ورقه شدن پوست روی پوست سر مشخص می شود. اگر چه این مشکل مسری نیست و به ندرت شدید است، باعث خجالت فرد می شود و درمان شوره سر دشوار است.

علائم و نشانه‌های خشکی پوست

خشکی پوست معمولاً موقتی است و برای مثال افراد فقط در فصل زمستان به آن دچار می‌شوند اما ممکن است که این عارضه در طول عمر فرد را درگیر کند. نشانه‌ها و علائم خشکی پوست به عواملی نظیر سن، وضعیت سلامت، محل زندگی و زمانی که در فضای آزاد سپری می‌کنید و علل این مشکل بستگی دارد. خشکی پوست یک یا چند علائم زیر را در پوست ایجاد می‌کند که این علائم عبارتند از:

• احساس سفتی در پوست مخصوصاً بعد از حمام کردن، دوش گرفتن و شنا کردن
  • پوستی که زبر به نظر می‌رسد
  • خارش (پروریتوس)
  • پوست‌ریزی، پوسته‌پوسته شدن و کنده شدن پوست به‌طور جزئی یا شدید
  • بروز خطوط ریز و ترک
  • ظهور لکه خاکستری بر روی پوست
  • قرمزرنگ شدن پوست
  • ترک‌های عمیقی که ممکن است خونریزی کنند

شناخت دلایل خشکی پوست

عوامل درونی و خارجی بسیاری وجود دارند که در خشکی پوست صورت مؤثر هستند و همه این عوامل به کاهش آب‌رسانی در پوست کمک می‌کنند. شدت خشکی پوست به تعداد و شدت این عوامل بستگی دارد.

تمامی عوامل خارجی مؤثر در خشکی پوست موجب می‌شوند که سد طبیعی لیپید شکسته شوند. با شکسته شدن این سد، رطوبت پوست تبخیر و مواد نگه‌دارنده رطوبت نیز از بین می‌روند. با از بین رفتن این عوامل مرطوب‌کننده طبیعی پوست دیگر قادر به حفظ آب نخواهد بود و تا زمان بازسازی این سد لیپیدی و بازگشت مجدد رطوبت به پوست، پوست خشک می‌شود.

درصورتی‌که خشکی پوست با مواد حاوی عوامل مرطوب‌کننده درمان نشود، خشکی می‌تواند به قسمت‌های عمیق‌تر پوست صورت پیشروی کند و شبکه‌های رطوبتی موجود در لایه‌های عمیق‌تر پوست را دچار اختلال کنند.

کاهش میزان طبیعی رطوبت در لایه‌های بالایی پوست موجب خشکی زیاد پوست می‌شود.

محرک‌های بیرونی

محرک‌های محیطی و مراقبت‌های نادرستی که به‌طور منظم و روزمره از پوست می‌شود مهم‌ترین محرک‌های خارجی خشکی پوست صورت هستند. معمولاً صورت در مقایسه با سایر قسمت‌های بدن بیشتر در معرض عوامل خارجی قرار می‌گیرند. این عوامل خارجی عبارتند از:

• شرایط آب و هوایی سخت و دشوار نظیر هوای سرد، گرم و خشک
  • تغییرات فصلی- علائم خشکی پوست در فصول زمستان و تابستان بیشتر شایع می‌شود.
  • اشعه فرابنفش خورشید، روند پیر شدن پوست را سرعت می‌دهد و با پیر شدن آن، پوست بیشتر مستعد به ابتلا به خشکی می‌شود.

عوامل درونی

عوامل درونی خشکی پوست عبارتند از:

• تأثیرات ژنتیکی
  • تأثیرات هورمونی
  • سن
  • پیری زودرس پوست
  • رژیم غذایی

تشخیص

احتمالاً پزشکتان شما را معاینه می‌کند و تاریخچه پزشکیتان را نیز بررسی خواهد کرد؛ این بررسی شامل مواردی نظیر اینکه خشکی پوست از چه زمانی در شما آغازشده است، چه عواملی علائم آن را بهتر و یا بدتر می‌کند، عادات حمام کردن شما، رژیم غذایی و نحوه مراقبت‌های پوستی که انجام می‌دهید، می‌باشد.

پزشک ممکن است برای بررسی این موضوع که آیا خشکی پوست در شما به علت بیماری‌های نهفته مثل کم‌کاری تیروئید (هیپوتیروئیدی) می‌باشد یا خیر انجام تست‌های تشخیصی را نیز تجویز نماید.

چه راهکارهایی برای درمان خشکی پوست صورت وجود دارد؟

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن روشی بسیار مؤثر برای درمان خشکی پوست صورت می‌باشد و یکی از متداول‌ترین روش‌های درمانی است که برای پوست ارائه می‌شود. میکرودرم می‌تواند با طراوت بخشیدن به پوست کمک کند تا پوست جوان‌تر به نظر رسد و درصورتی‌که دوره‌های درمانی متعددی را انتخاب نمایید، نتایج باورنکردنی برای پوست شما در بر خواهد داشت. میکرودرم ابریژن نوعی لایه‌برداری عمیق است که در آن ذرات کریستالی بر تمام قسمت‌های سطح پوست پاشیده می‌شوند تا سلول‌های مرده‌ای که براثر خشکی ایجادشده‌اند را از بین ببرند، بافت و لطافت پوست را بهبود بخشند و میزان تولید کلاژن را نیز افزایش دهند.

مزایای میکرودرم ابریژن

روش میکرودرم ابریژن مزایای متعددی برای پوست صورت دارد و در صورت مراجعه به کلینیک صدف از تمام این مزایا بهره‌مند خواهید شد. به دلیل اینکه این روش به‌طور مستقیم و بدون هیچ‌گونه آمادگی قبلی بر روی پوست انجام می‌گیرد، روش درمانی بسیار مناسب و آسانی است و آن را در هر زمانی که برایتان مناسب است، می‌توانید انجام دهید. نتایج میکرودرم آنی است و پس از ترک کلینیک می‌توانید تفاوت را در پوست خود احساس کنید. نتایج این روش بسیار سریع خود را نشان می‌دهند و نیاز نیست که چندین روز منتظر بمانید تا تفاوت را در پوست خود مشاهده کنید. برخی از روش‌های درمانی با کمی درد و ناراحتی همراه هستند اما روش میکرودرم ابریژن کاملاً بدون درد است بنابراین برای همۀ افراد مناسب می‌باشد.

هیدرودرم ابریژن

این روش غیر لیزری، نوین‌ترین پیشرفت ایجادشده برای تجدید ساختار پوست می‌باشد. عملکرد روش هیدرودرم فراتر از روش میکرودرم ابریژن است و نه تنها به‌آرامی پوست را سایش می‌دهد بلکه به‌طور هم‌زمان پوست خشک را به‌وسیله مواد مغذی تغذیه می‌کند. به کمک هیدرودرم ابریژن هنگام شستشوی پوست جدید با روش‌های آب‌رسانی مناسب نیاز هر فرد برای مثال روش مناسب برای پوست خشک، سلول‌های مرده و جرم‌های روی پوست برداشته می‌شوند.

مزایای روش هیدرودرم ابریژن

• کاهش چین‌وچروک و خطوط ریز پوست
  • نشانه‌های پیری و آسیب پوست را بهبود می‌بخشد.
  • به بازسازی پوست آسیب‌دیده براثر تابش نور خورشید کمک می‌کند.
  • منافذ پوست را اصلاح می‌کند.
  • پوست را لطیف‌تر و صاف‌تر می‌کند.
  • جای زخم را رفع می‌نماید.

مزوتراپی

در روش مزوتراپی ترکیبات فعال به‌وسیله تزریق‌های کوچک به زیر پوست خشک فرستاده می‌شوند. این روش می‌تواند برای افرادی که دارای پوست خشک هستند و از سوزن نیز هراس دارند، روش مناسب و خوبی می‌باشد. سوزن‌های مورداستفاده در روش مزوتراپی بسیار کوچک و باریک هستند، بنابراین پزشک می‌تواند مواد دارویی را به عمق مناسب در پوست بفرستد. در تجویزهای مختلف مزوتراپی از ترکیبات متفاوتی نیز استفاده می‌شود. علاوه بر این نتایج طولانی‌مدت مزوتراپی تا حد زیادی به نوع ترکیبات مورد استفاده و تعداد دوره‌های درمانی تجویزشده بستگی دارد.

درمان‌های خانگی طبیعی

درمان‌های خانگی طبیعی نه‌تنها کم‌هزینه هستند بلکه با تغذیه و تقویت و همچنین آب‌رسانی به پوست خشک در بازیابی حالت طبیعی و زیبای آن بسیار مؤثر هستند. بعضی از درمان‌ها عبارتند از:

• روغن زیتون- روغن‌زیتون حاوی مقادیر بسیاری از آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب سالمی است که برای پوست مناسب هستند. این روغن می‌تواند پوست تمام قسمت‌های بدن را لطیف و بازسازی نماید.
  • شیر دارای خاصیت ضدالتهابی و نرم‌کنندگی می‌باشد که می‌تواند تا حد زیادی به کم شدن خارش و خشکی پوست کمک کند. علاوه بر این اسیدلاکتیک موجود در شیر سلول‌های مرده پوست را لایه‌برداری می‌کند و توانایی پوست برای حفظ رطوبت را افزایش می‌دهد. همچنین به روشن شدن رنگ پوست نیز کمک می‌کند.

عسل- عسل یکی از بهترین مواد مرطوب‌کننده طبیعی برای پوست به‌حساب می‌آید که دارای خواص آنتی‌اکسیدان، ضدمیکروبی و هموکتانت (جذب‌کنندگی رطوبت) می‌باشد؛ بنابراین با حفظ رطوبت به لطافت و نرمی بیشتر پوست کمک می‌کند. علاوه بر این عسل دارای مقادیر بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است که به بهبود سلامت پوست کمک می‌کند.

جلوگیری از عوامل مؤثر و دخیل در خشکی پوست

علاوه بر پاک‌سازی خوب و مرطوب کردن روزانه پوست، جلوگیری از عوامل مؤثر و دخیل در خشکی پوست بسیار حائز اهمیت می‌باشد. این کار به کاهش تأثیر خشکی پوست کمک می‌کند و نیاز به درمان را برطرف می‌نماید.

اجتناب از هوای خشک

در هوای گرم و سرد زمان کمتری را در فضای آزاد و بیرون از خانه سپری کنید و با استفاده از مرطوب‌کننده ها در هنگامی‌که گرما یا سرما حاکم است برای خشک شدن پوست در اثر سرما و گرما  از خشکی پوستتان جلوگیری کنید.

زمان کمتری را در آب گرم سپری کنید

به‌جای حمام گرفتن‌های طولانی‌مدت، دوش سریع و کوتاه بگیرید.